www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Erotische Erosie

In Quote on 08/03/2018 at 19:00

7-Quote_276x366

Sex sells is een bekend adagium in de reclame wereld. Maar waarom zien we dan nooit meer een blote borst in beeld, zoals vroeger bij Fa en Nivea? Zijn we vertrut of komt het door de invloeden van buitenaf? : Ik zie borsten liever in een mooi bh”

Quote benaderde voor dit artikel Charles Borremans, reclame deskundige, Rob Heilbron, marketingbrein achter het lingeriemerk Sapph, Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda Reclame, Ralph Wisburn, directeur bij het reclame bureau J. Walter Thompson, Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de UvA, Menno Koningsberger, directeur bij Talpa radio en Art Frickus, retailexpert gespecialiseerd in het aankoopgedrag van consumenten.

Het gehele artikel kunt u lezen in de Quote 2017/7. Na te bestellen of digitaal te lezen via http://www.magzine.nu/magazine/Quote/2017/7

Enkele citaten uit het artikel

Seks is niet schaars meer; alles is te vinden op internet. Joeri Jansen vermoedt ook dat dit de belangrijkste reden is dat seks naar de achtergrond is verdreven in reclame. ‘Omdat nu alles one click away is, is er volgens mij een beweging de andere kant op in de reclame, film en kunst’. Het is echter niet zo dat seks niet meer werkt om de aandacht te trekken. “Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat miljoenen neuronen beginnen te vuren op de seconde dat seksuele cues door de zintuigen worden opgepakt’, vertelt Art Frickus. “Als seks ergens in slaagt, is het wel verkrijgen van aandacht. De laagdrempelige bereikbaar maakt de situatie wel  anders. Uit onderzoek blijkt dat 30% van het totale internetverkeer seksgerelateerd is”.

Ook Borremans vermoedt dat een zekere overgevoeligheid en intolerantie bij bepaalde bevolkingsgroepen kunnen hebben bijgedragen aan de verpreutsing van reclame. Er zijn uitzonderingen maar de meeste bedrijven zijn heel gevoelig voor klachten en ophef”

‘Positieve associaties met expliciete seks in reclame vlakt af, terwijl de kans op negatieve associaties toeneemt, vult Frickus aan. ‘Mede door de meer multiculturele samenleving wordt seks in reclame in toenemende mate weer als – al dan niet religieus – taboe beschouwd. Digitalisering maakt dan consumenten direct en snel kunnen reageren en gelijkgestemden kunnen mobiliseren. Dat geeft hun macht. Dat wordt versterkt door de mogelijkheid op internet om overal op te kunnen reageren in commentaren. Dat machtsgevoel zorgt voor  de aanmaak van testosteron.  Daarbij zijn mensen volgens de nu gangbare theorie vooral geneigd anderen te volgen op sociale media met wie ze het eens zijn, terwijl grote techbedrijven als Google, Facebook en Twitter allerhande biografische informatie verzamelen om gebruikers persoonlijke aanbevelingen te doen. Dat zorgt ervoor dat mensen in een informatiebubbel belanden, wat leidt tot verstarring in onze hersenen. Die hersenen zijn steeds minder gewend aan tegenspraak en daardoor minder goed in staat hier mee om te gaan. In combinatie met het toegenomen testosteron zorgt dat voor fellere reacties. Geenstijl en Dumpert doen aan een hogere vorm van seksuele objectificatie, die niet populair meer is. De reacties daarop zijn nu zoveel keer feller dan 5 of 10 jaar geleden door die lagere tolerantie voor zaken waarmee men het niet eens is. Dus als je tegenwoordig iets me seks wilt doen in de reclame zonder dat mensen gaan klagen, moet dat met meer subtiele toespelingen’Quote

Juli 2017: Quote

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: