www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Retail Darwinisme

In Levensmiddelenkrant, Out-of-home on 08/03/2018 at 17:42

charles-darwin-quoteAfgelopen week mocht ik een kleine groep mensen meenemen in de wereld van de shopper en de mogelijkheden die dit biedt. Om alles in de juiste context te plaatsen laat ik de laatste shopper gerelateerde ontwikkelingen zien wat veelal leidt tot enige onrust. Want wat gaan de ontwikkelingen snel. Hoe kunnen we hierop anticiperen?

Gelukkig kan ik de meesten geruststellen met het feit dat er de komende jaren nog genoeg te winnen valt op de winkelvloer met simpele aanpassingen. Maar ondertussen moet je wel zorgen dat je relevant blijft voor de shopper.

Evolutietheorie
Steeds meer organisaties beseffen dat de evolutietheorie van Darwin meer dan eens van toepassing is. ‘Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.’ Of je nu 100 jaar bestaat, jarenlang als onmisbaar merk/retailer bestempeld wordt, als je niet in staat bent om snel en adequaat mee te bewegen met de shopper ben je vroeg of laat het haasje.

Dat beseffen we met zijn allen steeds meer. Zomaar een kleine greep uit artikelen die ik deze week gelezen heb:

– Heineken lanceert een digitale start-up die speciaalbier gaat verkopen.  Een zelfstandig bedrijf met Heineken als enige investeerder. Heineken erkent dat het digitale e-commerce spel andere skills  met zich meebrengt en dat een ‘start-up-omgeving’ een grotere kans van slagen heeft.
-Wallmart zet met een nieuw  ‘pick-up- experiment’een vervolgstap  om zijn klantenervaring te verbeteren en het on- en offline winkelproces te stroomlijnen.
-Tesco heeft in Engeland zijn online boodschappenservice geïntegreerd met Google Home, wat maakt dat klanten sinds kort alleen hun stem  hoeven te gebruiken om een bestelling te plaatsen.
– Shell opent in Azië een nieuw benzinestation inclusief een 24/7 McDrive en een overdekt fietsenuitrust- en reparatie plek.
-Ook KFC start met thuisbezorging… en dit is nog maar een kleine greep wat er gaande is! Ideeën van groot tot klein, waarschijnlijk inhakend op gedegen kennis over de shopper en zijn wensen en behoeften. Kennis vertaalt  in initiatieven om de shopper te behagen zodat hij zijn tijd en geld blijft of gaat besteden.
Toch zijn er de zogenaamde ‘MAAR’ retailers, ondernemers en/of leveranciers.  Als je een mogelijkheid, trend of ‘inspirationeel’ voorbeeld laat zien wordt er terughoudend gereageerd waarbij de persoon in kwestie meestal begint met het woordje ‘maar’.  Misschien niet bewust, misschien vanuit angst, misschien omdat hij of zij denkt intern niet het verschil te kunnen maken of omdat men denkt dat de aard van hun organisatie dit niet toelaat.

Cultuur
Meegaan en slimmer inspelen op de wensen en behoeften van de shopper vergt een veilige cultuur, een cultuur waar mensen/medewerkers met ideeën mogen komen, fouten mogen maken zolang er van geleerd wordt. En ook een organisatie waar  men verder durft te kijken dan naar initiële kosten, naar mogelijke opbrengsten en voordelen op langere termijn. Een organisatie die openstaat om haar businessmodel en systemen aan te passen aan wat anno NU nodig is om relevant te blijven.  En daar wil de schoen nog wel eens wringen, want de shopper wordt nog te vaak gezien als een ‘discipline’, een afdeling. En dat is een gemiste kans. Inmiddels is bewezen dat bedrijven die de shopper strategisch hebben omarmd in hun commerciële (marketing en sales) processen significant beter presteren dan organisaties die de ‘shopper’ wegstoppen in een functie.

Integrated Marketing
Van Darwin tot shopper marketing. Liever noem ik het Integrated Marketing.  Wil je snel en adequaat kunnen reageren op de ontwikkelingen zal je alle mogelijke interne barrières moeten wegnemen. De shopper verandert snel en denkt niet in hokjes, dus waarom zou u deze eigenschappen niet toepassen binnen uw organisatie?

Geplaatst: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops, 23-06-2017

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: