www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Maak van je parkeerplaats geen begraafplaats

In Levensmiddelenkrant, Out-of-home on 08/03/2018 at 17:58

lege_parkeerplaatsAfgelopen vakantie verbleef ik op Kreta. Een mooi eiland, zeker een aanrader. Al liggend op een bed aan het strand viel mij op dat de ligbedjes van de buurman angstig leeg waren en bleven. In tegenstelling tot de plek waar ik lag moest je bij de buurman betalen voor de ligbedden. Gedurende de vakantie kon ik bij aankomst bij een strand op afstand al zien waar je wel en niet de portemonnee hoefde te trekken voor ligbedjes. Veel lege bedden én weinig gasten in de horecazaak betekende betaald parkeren op het strand.

Een link naar het effect van betaald parkeren voor de auto op de winkel- en horecaomzet is snel gelegd. Onderzoeken hebben aangetoond dat het invoeren van betaald parkeren een wezenlijk negatieve invloed heeft op de totale winkel- en horecaomzet van de gemiddelde stadsdeel- of wijkwinkelcentra. De automobilist is verantwoordelijk voor het merendeel van de omzet en betaald parkeren is een weerstandsfactor die je als winkelcentrum dient weg te nemen. Het is niet zo dat je als ondernemer de schuld van een mindere of teruglopende omzet kan afschuiven op parkeren alleen. De aantrekkingskracht en het succes van je onderneming hangt mede af van de locatie (afstand die men moet overbruggen), het totaalaanbod van winkels en horeca, de attractiviteit, het prijsniveau, de mate van bereikbaarheid, parkeermogelijkheden en de sfeer en beleving van het winkelcentrum.

Blue Marlin
In het geval van Kreta waren de horecaetablissementen nagenoeg vergelijkbaar; van ligbedjes tot menukaart (vergelijkbaar met veel winkelcentra is ons land). Dus waarom zou ik als gast, bij gelijkwaardig aanbod, voor een ligbedje (of parkeerplaats) moeten betalen als het ook gratis kan? Zorg dan bijvoorbeeld voor een unieke belevenis, zorg dat je de Blue Marlin van Kreta bent. Deze beachclub in Ibiza kent een instapprijs van € 85 voor een ligbedje. Het biedt een unieke beleving waar de liefhebber dagelijks voor in de rij staat.

Het ver-Blue-Marlinnen, het aantrekkelijk houden en maken van een regulier winkelcentrum, is mijn inziens de grootste uitdaging waar iedere ondernemer zich dagelijks mee bezig zou moeten houden. De praktijk leert echter anders. De waan van de dag regeert. Veel ondernemers, maar ook retailorganisaties, denken puur vanuit zichzelf. Van samenwerking met de overige ondernemers is nauwelijks sprake en in het geval van tegenvallende omzetten wordt al snel gewezen naar zaken als online, de gemeente of de Belastingdienst als hoofdschuldige.

Samenwerken en verbinden
Actief samenwerken en verbinden van elkaars kracht (en macht) is nodig om een winkelcentrum attractief te houden. Een samenspel tussen ondernemers (retail én horeca), vastgoedbeheerders, overheid en leveranciers. Dit vergt tijd en bovenal anders denken. Je moet vertrouwen hebben in elkaars goede bedoelingen en denken vanuit een groter geheel. Je eigen onderneming niet boven alles verheffen, maar als onderdeel gaan zien van het totaalaanbod (winkel en horeca). Vanuit de overheid (gemeenten) enerzijds een flexibeler vestigings- en vergunningenbeleid, maar anderzijds ook het strenger handhaven van de gemaakte afspraken. Vastgoed zou mee moeten denken hoe tot een attractief aanbod te komen middels flexibilisering van huurprijzen en contracten.

Totdat de zelf rijdende elektrische auto gemeengoed is geworden in het straatbeeld doet men er verstandig aan om de automobilist te koesteren. Voer geen betaald parkeren in als het nu nog gratis is, wees voorzichtig met het verhogen van de tarieven, maak parkeren goed bereikbaar, leg parkeerplaatsen ‘in visgraat’ aan voor een snellere doorstroming én hogere aantrekkingskracht voor de vrouwelijke shopper… kortom, maak van je parkeerplaats geen begraafplaats van mooie winkel- en horecaondernemingen.

Geplaatst in De Levensmiddelenkrant/Out of Home Shops op 31-08-2017

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: