www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Stilte voor de storm!

In Levensmiddelenkrant on 08/03/2018 at 19:23

store conversion

Inzicht in, en optimalisatie van de instore conversie ratio brengt direct geld in het laatje! 

Het gaat goed met Nederland. Het consumentenvertrouwen ligt ruim boven het gemiddelde over de afgelopen 20 jaar en dit weerspiegelt zich in de omzetontwikkelingen. Het CBS meldt zojuist dat de supermarkten de omzet in het tweede kwartaal hebben zien stijgen met 4 procent. 2017 belooft een topjaar te worden voor de supermarkten!

Wat er daarnaast opvalt is de relatieve rust tussen de retailers. Natuurlijk wordt de slag om het maagaandeel dagelijks gestreden, maar het lijkt minder heftig dan voorheen. Indien het bod van Jumbo en Coop op Emté was geaccepteerd, had dit waarschijnlijk wat rimpelingen in de markt teweeggebracht. En ja, het geweld dat prijspromoties heet gaat gewoon door. Maar voor de rest is het best wel stil… Het kan ook zijn dat er sprake is van stilte voor de storm. Kijk bijvoorbeeld naar Amerika en zie wat de Total Retail-aanpak van Amazon/ WholeFoods teweegbrengt. Of dit succesvol wordt of niet, je hebt nu een tijdperk van voor en na 24 augustus 2017 met andere spelregels.

Digitale transformatie
Waarschijnlijk, en zeer begrijpelijk, vindt de strijd op een ander front plaats. In de afgelopen jaren hebben retailers zwaar geïnvesteerd in digitale transformatie. Op vele terreinen is dit zichtbaar. Verbeterde logistieke processen, effectievere data-ontsluiting, de verdere optimalisatie van de webshops en de start om de fysieke winkel slimmer te maken. Dit alles niet alleen om de kosten te besparen, maar ook – of misschien wel juist – om de magische oplossing te vinden die op een zo efficiënte en duurzame manier de conversieratio van de on- en offline shopper verhoogt.
En dat is lastig. Want die magische 100 procent oplossing is er nog niet en het is een utopie om te verwachten dat deze er ooit zal komen. Natuurlijk zullen we dankzij de technologische ontwikkeling steeds meer inzicht krijgen in hetgeen de shopper doet, maar dezelfde razendsnelle technologische ontwikkelingen maken ook dat het gedrag van de shopper in hetzelfde tempo verandert. Wat is de impact van de zelfrijdende slimme auto’s, hoe snel raakt de shopper gewend aan slimme speakers en koelkasten? En wat is het effect van 3D-printers op ons koopgedrag?…

Inzicht krijgen
Ondanks deze onzekerheid is optimalisatie van de huidige conversieratio’s wel degelijk mogelijk. Kennis over je huidige conversieratio’s en uit welke stappen (en hurdles) deze bestaan is essentieel. Zowel on- als offline helpt dit om inzicht te krijgen in waar je grootste opportuniteiten liggen. Online is dit steeds beter te meten, en indien het passend te krijgen is binnen de privacywetgeving, zal dit verder kunnen gaan dan de conversieratio’s van je websitebezoekers alleen. Interessant is te lezen dat Procter & Gamble in Amerika haar investeringen in digitale reclamecampagnes het laatste kwartaal met $ 140 miljoen heeft geknot (op een totaal marketingbudget van $ 2,4 miljard). P&G geeft als reden aan: “Little impact on its business and proved that some online advertising was largely ineffective”.

Offline is de conversieratio vaak nog onbekend. Opmerkelijk. Ruim 95 procent van de omzet vindt nog steeds plaats op de winkelvloer. Optimalisatie van deze conversieratio brengt bovendien direct geld in het laatje. En niet zo zuinig ook! Bij een grote supermarkt heeft het in kaart brengen van het loopgedrag met bijbehorende conversieratio’s, en het vervolgens aanpassen van de winkellay-out en product placement, geleid tot 2,5 procent winkelomzetstijging. Als retailer heb je dit geld hard nodig om te kunnen investeren in je Total Retail-propositie. Dat doe je dus (nog steeds) door je te richten op de winkelvloer… want daar ligt de komende jaren het geld voor het oprapen.

Geplaatst in De Levensmiddelkrant op 19-09-2017

  1. Ja nu heb ik wel genoeg mailtjes gehad op 1dag

    Stan van den Broek 0031 (0)6 53 43 78 54

    >

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: