De lente is aangebroken. De zon schijnt weer veelvuldig, de temperatuur stijgt en ik weet niet hoe het met u zit, maar ik word hier vrolijk van!
Omdat ons aankoopgedrag voor 95 procent onbewust wordt aangestuurd, is deze gemoedstoestand van invloed op mijn aankoopgedrag. Wereldwijd zijn er onderzoeken gedaan naar de invloed van de gemoedstoestand van de shopper en de invloed op het aankoopgedrag. In het kort komt het erop neer dat zodra de shopper zich ontspannen, plezierig, vrolijk of gelukkig voelt, dit een positief effect heeft op de lengte van zijn verblijf en/of bestedingspatroon.
Inkomstenbron
Terug naar het mooie weer. Het terrasseizoen is weer begonnen. Of u nu een strandtent, cafetaria, café, restaurant of supermarkt heeft ( lang leve blurring), voor u als ondernemer betekent dit een extra, zo niet de belangrijkste, inkomstenbron. Dus hoe maakt en houdt u uw gasten blij? Hoe zorgt u ervoor dat uw gasten meer (of voor u beter marge producten) spenderen?
De basis is en blijft natuurlijk het aanbod en de kwaliteit van uw eten en drinken. Of gasten bij u terug komen hangt voor ongeveer de helft af in de mate waarop zij genoten hebben van de kwaliteit die u aanbiedt. Andere, voor u beïnvloedbare, aspecten die een rol spelen zijn snelheid van bediening (of in ieder geval weten dat de bediening je opgemerkt heeft), snelheid van opdienen, vriendelijkheid van de bediening, de atmosfeer en netheid (ook en met name de toiletten) van uw etablissement en de prijs.
Ik heb de locatie, de aantrekkelijkheid en veiligheid van de directe omgeving en bereikbaarheid (parkeren) buiten dit lijstje gehouden omdat ik niet denk dat u dit 1,2,3 zelf kunt beïnvloeden.
Happiness Index
Niets nieuws onder de horizon zult u zeggen. Toch leek het mij opportuun om dit nogmaals onder de aandacht te brengen omdat ik u een stralende lente en zomer wens met volle terrassen en idem kassa. Ook omdat ik denk dat het niet kwaad kan om deze boodschap te herhalen, daar ik de afgelopen weken een aantal keren een terrasje heb gepakt waar de ‘Happiness Index’ negatief uitsloeg.
Ondernemer
Als ik in gesprek ging met de ondernemer om hierover te praten, uiteraard met alle voorzichtigheid in acht nemende, bemerkte ik veelal een mate van berusting en/of houding met de handrem erop van ‘lekker belangrijk’. Opmerkingen als ‘weet jij waar ik goed personeel kan vinden?’, ‘de WC verbouwen kost geld en dat heb ik niet’, ‘muziek?, staat morgen BUMA Stemra op de stoep met een vette rekening’, ‘kussens op de stoelen worden vies of gestolen’, ‘uniek product of assortiment? , en wie moet dat gaan maken?’ … Misschien heb ik de verkeerde terrassen bezocht, alhoewel sommigen wel in ‘de top 100’ voorkwamen of wel lekker vol zaten. Misschien sprak ik de ondernemer aan op een verkeerd moment of gaat het te goed met ze (waarom dan verbeteren?) . Maar vaak als ik op een terras zit kan ik me niet aan het idee onttrekken dat er de maximale omzet uit wordt gehaald. Kansen die soms via simpele kleine dingetjes ‘ingetikt’ kunnen worden om de gast blij of blijer te maken wat leidt tot een hogere besteding. Van het aanpassen van het lettertype op de menukaart tot het draaien van een lekker muziekje op de achtergrond, van een glimlach tijdens de bediening tot het aanbieden van een stopcontact voor de oplader van mijn mobiel. Kleine dingetjes die leiden tot iets onbetaalbaars: een glimlach.
Ik wens u een vrolijk terras seizoen toe!