Herb Sorensen, internationaal gezien als een van de voorlopers en goeroes op het gebied van shopper insights, schreef in 2012 al dat we aan de vooravond stonden van een vijfvoudige versnelling van de ontwikkeling van efficiency, gemak en retailing. Naar aanleiding van dit artikel schreef ik een column over de derde retailrevolutie.
In hetzelfde jaar zien we dat Albert Heijn online gaat met een eigen Facebookpagina, Bol.com heeft gekocht, start met online boodschappen (via de Appie), de eerste Pick-up point opent en afhaalpunten bij AH -winkels voor Bol.com introduceert. Vijf jaar later is dit alles gemeengoed geworden. Ieder type shopper kan bij AH terecht. Het ene initiatief weliswaar succesvoller dan het ander, maar kijkend naar ‘het totaalplaatje’ kun je zeggen dat het AH geen windeieren heeft gelegd.
Toekomstvoorspellers
Terug naar het artikel uit 2012. Daarin wordt voorspeld dat de ontwikkeling in gemak en efficiency in een vijfvoudige versnelling terecht zou komen. Ik ben altijd zeer sceptisch als het gaat om toekomstvoorspellers, maar ik denk dat in dit geval Sorensen niet alleen het gelijk aan zij zijde had, maar zelfs misschien nog wel te bescheiden was in het tempo wat hij voorspelde en dat we inmiddels aangeland zijn bij de vierde retailrevolutie ‘connected life retailing’.
Twee jaar geleden introduceerde Amazon met veel tam tam de Amazon Dash Button in Amerika. Vorig jaar werd dit geïntroduceerd in Engeland en Duitsland. Met deze knopjes, die je op relevante locaties in je huis aan apparaten of (keuken) kastjes kunt plakken, kan de consument/shopper automatisch een product bestellen dat in de button is geprogrammeerd. Over het succes zijn de meningen verdeeld en ik denk dat deze discussie ook niet meer relevant is. Sterker nog, misschien heeft Amazon de Dash wel bewust ‘gehypet’ om de aandacht van iets anders, iets veel groters, af te leiden. Het eindspel dat er gespeeld gaat worden gaat namelijk plaatsvinden in de huiskamer, het knopje was maar een eerste speldenprik, maar zal niet het gemak en efficiency brengen dat noodzakelijk is om de vierde retailrevolutie te winnen.
Echo
Vier maanden voor de lancering van Dash kwam Amazon met Echo op de markt. Een spraakgestuurde digitale assistent in huis die luistert naar de naam Alexa (zo moet je haar ook aanspreken). Het apparaat is vooral interessant vanwege de integratie met andere toepassingen (skills). Inmiddels zijn er al 7000 skills! Van bellen, aansturing van verlichting, duizenden vragen stellen, pizza laten bezorgen, tickets kopen, Spotify bedienen of boodschappen bestellen zonder dat er knoppen aan te pas komen. Thuis, direct, simpel en snel. Amazon is niet de enige die hierop inzet. Google, Apple, Microsoft, Samsung en Facebook zetten hier ook vol op in. Zijn dit de nieuwe retailers? Misschien wel. Vindt u dit te ‘tech’, te eng? Ikea zet vol in op ‘indoor gardening’ en heeft in maart een hydroponic systeem geïntroduceerd waarbij u in uw keuken of in uw huis het hele jaar groenten kunt verbouwen. Welkom in de vierde retailrevolutie!