www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Online maakt gezonder?

In Levensmiddelenkrant on 27/06/2017 at 17:02

‘Mensen winkelen gezonder in online supermarkt’ was de kop dat afgelopen week meerdere malen voorbij kwam. Het betrof de uitkomst van een Belgische studie. En niet zo maar een studie. Meer dan 32.000 winkelbezoeken van zo’n 4.300 mixed shoppers (dus shoppers die zowel fysiek als online hun boodschappen doen) vormden de basis voor dit onderzoek.

Ook al is het onderzoek in België gehouden, het zou mij niet verbazen dat dit ook voor Nederland zou kunnen gelden. Alleen ik zou niet zo snel dezelfde conclusie durven trekken als dat het kopje beweert; dat mensen gezonder gaan winkelen zodra ze online gaan. Want als ik kijk naar de definitie van ongezonde producten, zoals in het onderzoek omschreven, de zoute snacks, chips, chocolade, snoeprepen en snoepgoed, zou ik ze liever willen bestempelen als impulsproducten dan als ongezonde producten.

Impulsaankopen
Dit sluit namelijk aan op eerdere gepubliceerde uitkomsten van onderzoeken uit Engeland, Amerika en Zweden dat het percentage impulsaankopen daalt zodra een offline shopper online zijn boodschappen gaat doen (in Amerika zegt zo’n 1/3 minder vaak impulsaankopen te doen vs. 1 op de 10 die zegt vaker zegt een impulsaankoop te doen). Dit sluit dan weer aan op de conclusie van het hierboven genoemde Belgisch onderzoek dat zegt dat de verklarende factor ligt in het verschil in productpresentatie en dat dit ervoor zorgt dat offline consumenten meer verleid worden door ongezonde snacks.

Verleiden
En dat maakt het logisch. Winkel lay-out, design, muziek, materiaalkeuze, temperatuur, verlichting, kleur, promoties en overige instore shoppermarketing stimuli; alles is erop gericht om de shopper gedurende zijn shoppingtrip te verleiden, en dat gemiddeld 22 minuten, daar kan geen mens tegenop. Dat staat in schril contrast met online boodschappen doen op een schermpje van 10 bij 15 centimeter.

Winstgevendheid
Wat dit onderzoek mijn inziens nog maar eens bevestigt, is dat het shoppergedrag tussen online en offline verschilt en dat dit niet 1,2,3 te veranderen zal zijn. Puur vanwege de blootstelling (klein schermpje vs winkel) en de context waarin de shopper verkeert  wat van invloed is op het onbewuste aankoopgedrag (en zoals u weet wordt 95 procent van onze aankoopbeslissingen onbewust aangestuurd). Maar nog belangrijker, dat de opkomst van online een enorme impact kan hebben op de winstgevendheid van zowel de retailer als de fabrikant indien men niet snel de shoppermarketing strategie hierop aanpast.  Want stel dat online binnen nu en vier jaar inderdaad een marktaandeel heeft van 12 procent en stel dat 22 procent van de online supermarkt shopper inderdaad in mindere mate overgaat tot ‘zoete en zoute’- impuls product aankopen,  dan praat je over een behoorlijk verlies. Misschien goed voor de reputatie van de retailer in het kader van duurzaamheid, maar hoe ga je dit financieel opvangen? De ’zoute en zoute impuls’- fabrikant is dan inmiddels op zoek gegaan naar alternatieven en kan de euro maar één keer uitgeven.

Hebbedingetjes
Het is ook mogelijk dat de online supermarkt shopper minder gevoelig is voor impulsaankopen in het algemeen, want impulsaankopen beperken zich niet tot zoete en zoute snacks. Ook hebbedingetjes, seizoensproducten en non-food artikelen zoals tablets, tafellakens, luchtbedden, pannensets en noem maar op worden vaak op impuls gekocht. Stel dat ondanks de nieuwste digitale snufjes de online supermarkt shopper gewoon niet te verleiden valt omdat hij ook maar een mens is? Dan heb je als retailer (en non-food fabrikant) er een uitdaging bij.

Consumptiegedrag
Het zou mooi zijn wanneer er inzicht komt in het totaal aankoop- en consumptiegedrag van een online supermarkt shopper versus een offline supermarkt shopper en zijn winstgevendheid (na aftrek van alle toewijsbare kosten). Dat online op dit moment nog niet winstgevend is moge bekend zijn, maar het zou zo maar kunnen dat de offline shopper de komende tien jaar nog steeds gezonder is voor de supermarkt en de branche.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: