www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Duurzaam

In Levensmiddelenkrant on 09/03/2017 at 17:11

Als ik de Dikke van Dale erop nasla betekent dit lang durend,  weinig aan slijtage of bederf onderhevig en het milieu weinig belastend.

Niemand ontkomt er meer aan. Of je nu een supermarkt managed, een café of cafetaria runt, naast de traditionele 5 marketing P’s ( Product, Plaats, Prijs, Promotie en Personeel) zul je, als je wilt overleven, ook de 3 P’s van “duurzaamheid” moeten (gaan) beheersen, omdat maatschappelijk verantwoord ondernemen inmiddels een randvoorwaarde geworden is.

Uitdaging
En dat is best een uitdaging. Deze drie P’s, People, Planet en Profit, gaan namelijk over de optimale balans tussen financieel resultaat, respect voor de mens en het behoud van wat de aarde ons te bieden heeft.  Maar wat is nu een optimale balans, hoe ziet dat eruit, en waar ligt de grens?

Hulpmiddel
Gelukkig zijn er keurmerken in het leven geroepen om de ondernemer te helpen bij het kiezen voor gezondere en meer duurzame producten. Daarnaast zijn ze een handig hulpmiddel om de toeleveranciers te stimuleren gezondere en duurzamere producten te ontwikkelen.

Keurmerken
De keurmerken zijn in te delen op Dierenwelzijn, Eerlijke handel, Natuur en Milieu, Herkomst en kwaliteit en Gezondheid. Ook dit kan de ondernemer houvast en sturing geven in wat hij belangrijk vindt en/of hoe hij zich wilt profileren naar zijn klanten.

Shoppergedrag
Kortom, het lijkt allemaal goed geregeld wat duurzaamheid betreft. Enige wat mij lastig lijkt als ondernemer is om wegwijs te worden uit de tientallen keurmerken. En wat dit betekent voor mijn optimale balans in financieel resultaat.  Daarnaast zou het mij als ondernemer erg helpen als er inzicht wordt gegeven in het effect wat deze keurmerken( of indelingen) hebben op het daadwerkelijk shoppergedrag en zijn waardering. Oftewel, antwoord op vragen als “trek ik meer of minder shoppers als ik de nadruk leg op Herkomst en kwaliteit”, “als ik mij op de millennials wil richten, dien ik mij dan met name te onderscheiden op Eerlijke handel of Natuur en Milieu”?

Keurmerktypen
Het is te gemakkelijk om te zeggen dat je je als ondernemer op alle vijf de keurmerktypen moet richten.  Dat zou namelijk betekenen dat iedere shopper hetzelfde is, dat hij dezelfde wensen behoeften en motieven heeft. U en ik weten dat dat niet zo is. Daarnaast zou u als ondernemer zich niet meer kunnen onderscheiden als iedereen hetzelfde zou doen en zich op alle vijf zou richten.

Duurzaamheidscomponenten
Om het vraagstuk op welke(n) van de vijf duurzaamheidscomponenten u zich het beste zou kunnen richten om tot een optimaal financieel resultaat te komen zou ik u adviseren om in eerste instantie gesprekken aan te gaan met uw trouwe klanten. Omdat u over “het leven” gaat praten gaat u dit gesprek natuurlijk niet aan tijdens het afrekenen. Zorg voor een juiste setting en neem de tijd. Wat vinden zij belangrijk in het leven? Wat vinden zij waardevol. Ik acht u voldoende capabel om hun antwoorden vervolgens te plotten in een duurzaamheidsvakje. Hierna kunt u zeer gericht hierop gaan acteren. Eerst als test om te kijken of de mensen ook acteren naar hun aankoopgedragsmotieven. En doe het wel goed. Dus richt u niet alleen op de inkoop van het assortiment, besteed ook aandacht aan de look & feel van uw winkel (gedeelte), uw communicatie…het moet wel echt zijn, ook tijdens de test. Want waar u ook voor kiest, wat u ook aanpakt, de shopper eist 100 procent transparantie en zal u genadeloos afstraffen als u, of uw toeleverancier, sjoemelt. Dan zal duurzaam voor u niet de betekenis hebben van langdurend.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: