www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De Nieuwe Winkel

In Levensmiddelenkrant on 09/03/2017 at 17:09

Na een eerste week vrij te zijn geweest pak ik mijn gewoonte weer op om mijn dagelijkse portie nieuwsbrieven en favoriete informatieplatforms en websites te scannen. FMCG staat niet voor niets voor Fast Moving. Een dag niet gelezen betekent dat je iets gemist hebt. Laat staan na een week.

Wat een positief nieuws! Het gaat goed met “Food! Zomaar wat “kopjes”: In 2016 steeg de supermarktomzet met 2,6 procent (GfK). Buitenhuis eten en drinken steeg met 4,5 procent in omzet (FSIN). De totaalmarkt van voedings-en genot middelen steeg met 2,1 procent in 2016 naar een kleine 57 miljard euro (FSIN). Ook op formuleniveau mooie persberichten: Vomar Rood omzet groeit 9 procent, Jan Linders groeit met 5,4 procent en Jumbo kent een autonome groei over 2016 van 4 procent.

Verliezers
Natuurlijk zullen er ook verliezers zijn. En natuurlijk, de Nederlandse bevolking is met 0,6 procent gegroeid en kende 2016 een CPI van 0,3 procent (CBS; Consumenten Prijs Index) maar zelfs dan kan je zeggen dat “eten en drinken” in de lift zit.

Nieuwjaarsoffensief
Hongerig als iedereen is, trapt nagenoeg iedere retailer af met hun nieuwjaarsoffensief waarbij de P van prijs de boventoon voert.  Het zal ongetwijfeld voor de branche lucratief zijn, maar soms vraag ik mij af of dit het middel is om hetzij nieuwe shoppers aan te trekken, hetzij shoppers loyaler en winstgever te krijgen.

Turkse bakker
Eind 2015 is er bij mij in het dorp een Turkse bakker geopend. Een bakker waar je niet alleen voor je brood terecht kunt maar ook voor de lunch en voor avond afhaalmaaltijden. De zaak gaat vroeger open en later dicht dan zijn branchegenoten in het dorp en ook op zondag kan je bij deze bakker terecht. Een paar maanden geleden is er iets verder op een Turkse supermarkt geopend. Een winkeltje van nog geen 50m2 gerund door vader, moeder en dochter. Beide locaties trekken vanaf de opening klanten. Zowel Nieuwe Nederlanders als Nederlanders kopen daar hun brood, lunch, vlees of fruit. De winkels kennen totaal geen opsmuk. Dus van de “shoppingexperience”  moeten ze het niet hebben. Toch zingt het in het dorp dat hun producten lekker en goed zijn, tegen een lagere prijs dan de dichtstbijzijnde bakker en supermarkt én bovenal: dat je geholpen wordt door aardige mensen. Ze begroeten je niet alleen, als je vaker komt kennen ze je naam en weten uit hun hoofd wat je lekker vindt. Daar kan geen klantenkaart of shoppingexperience tegenop.

Etnisch food
Dat de etnische food en foodservice groeit en bloeit is logisch. Ondanks de veranderende samenleving (we praten inmiddels over 3,7 miljoen Nieuwe Nederlanders) hebben de supermarkten nog niet de juiste snaar weten te raken om deze doelgroep aan zich te binden. Veel van hun boodschappen doen zij buiten de supermarkt om. Enerzijds vanwege het productaanbod en anderzijds omdat zij onvoldoende inspelen op shopperbehoeften. Je zou bijna zeggen dat er sinds 1995 toen Gebr. De Jong in Rotterdam de eerste “etnische shop” in de supermarkt opende er niet veel veranderd is: een aantal stellingen met tropische en buitenlandse (lokaal afgestemde) producten.

Serieus
Waarom wordt deze doelgroep nog niet serieus genomen? Is het angst voor …voor wat? We leven in een multiculturele samenleving en  waar het in Amerika de normaalste zaak van de wereld is om producten, de shopper marketing strategy, de winkel en assortiment af te stemmen op Hispanic, Non-Hispanic White, Afro American,  Asian American en “others” lijkt een dergelijke doorgevoerde segmentatie in Nederland nog taboe. Een gemiste kans, temeer daar men hiermee niet alleen omzet laat liggen van de Nieuwe Nederlander, maar ook de Nederlander weet de weg inmiddels te vinden naar de Nieuwe winkel!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: