www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Vers van de tuin, zo op het bord

In Out-of-home on 07/03/2017 at 18:15

BERLIJN – Shoppermarketeer Art Frickus reisde onlangs af naar Berlijn om daar bezienswaardige foodformules en -concepten te bestuderen. In een serie reportages brengt hij daarvan verslag uit in Out.of.Home Shops. Deze maand heeft Frickus het over ‘transparantie’, waar ze in de Duitse stad als geen ander op inspelen en in voorop lopen.

Zelfs de menukaart van Starbucks bedient de kritisch consumerende Berliner op zijn wenken: alle ingrediënten en allergenen staan erop te lezen. Een rondgang langs nieuwe en bestaande restaurants, een markthal, supermarkt, koffiebranderij en bakker maakt duidelijk dat van groot tot klein, men de shopper wil laten zien waar hun aanbod vandaan komt en dan het liefst uit de eigen tuin. Zoals de Prinzessinnengarten, wellicht het beste Berlijnse voorbeeld van ‘van grond tot mond’. Wat voorheen een verlaten veld vol afval was in de wijk Kreuzberg, is in 2009 omgevormd tot een biologische moestuin. Buurtbewoners kunnen er hun eigen groente, fruit en bloemen telen. Daarnaast speelt het een belangrijke sociale rol binnen de gemeenschap.

Evenementen
Zo worden er allerlei evenementen georganiseerd, zoals schooluitjes en muziekbijeenkomsten. In het Garden Café worden gerechten geserveerd, gemaakt van vers uit de eigen tuin, aangevuld met koffie en kleine hapjes. Puur en rauw, wat ook inhoudt dat een bezoeker geen smetvrees moet hebben. Hoezo HACCP?

Gemeenschapstuin
Urban farming wordt ook bij de Himmelbeet beoefend, een gemeenschapstuin die drie jaar geleden is opgericht. Net als in de Prinzessinnengarten kunnen de stedelingen hier terecht voor een eigen lapje grond, te pachten à 60 euro per seizoen. Ook hier wordt in de winkel, keuken en bar volop gebruikgemaakt van alle verswaren uit de tuin en staan de deuren open voor events en feesten van de buurt.

Groentekas
Zulke transparantie is niet alleen weggelegd voor de meer idealistische organisaties, maar ook voor grote winkelketens, zoals Metro. In een filiaal aan de Ostbahn is op de groenteafdeling een kleine kas te vinden, waar onder andere vers geteelde kruiden te koop zijn, aangeboden buiten de kas, naast de ‘reguliere’ agf-afdeling. Verser kan niet. De trend van producttransparantie is eveneens het luxewarenhuis KaDeWe niet ontgaan, die op de vleeswarenafdeling, weliswaar op een gelamineerd papiertje met klein lettertype, vertelt welke additieven in haar worsten/vleeswaren gebruikt worden. Daarbij moet opgemerkt worden dat informatie aanbieden over allergenen verplicht is, net als in Nederland sinds eind 2014. Horeca en supermarkt ondernemers in Nederland kunnen volstaan met mondelinge informatie, in Berlijn kiest men veelal voor een lijstje op de kaart of op de gevel.

Bakplaten
Bij Zeit Für Brot, een bakkerijtje aan de Alte Schönhauser Strasse, is de bakker zelf zichtbaar in de winkel aan het werk. Alles wordt ter plekke gemaakt, met uitzondering van de croissantjes. Om dat nog eens te benadrukken, worden het gebak en de cakes in de bakplaten gepresenteerd, waarop ze uit de oven komen. Eenzelfde focus op bereiding voor het oog van de klant heeft het streetfoodcollectief Bite Club, dat al sinds 2013 bedrijfsfeesten, festivals en andere festijnen voorziet van een variëteit aan foodtrucks en -concepten. Foodtrucks en markthallen kennen we in Nederland natuurlijk al, niks nieuws onder de zon, zult u misschien zeggen. Maar ‘op z’n Berlijns’ echt transparant zijn over herkomst en zo lokaal en vers mogelijk sourcen, dat is nog niet voor iedereen weggelegd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: