www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Bio niet enkel voor de happy few

In Levensmiddelenkrant on 07/03/2017 at 18:16

BERLIJN- Shoppermarketeer Art Frickus reisde onlangs af naar Berlijn om daar bezienswaardige foodformules en -concepten te bestuderen. In een serie reportages brengt hij daarvan verslag uit in Levensmiddelenkrant. In deze repo gaat hij langs de vele bioshops in de Duitse stad.  

Biologisch is nog geen gemeengoed, wel een groeimarkt in Nederland. In de liberale voedingsbodem van Berlijn heeft ‘organic’ al eerder wortel geschoten en is er een veelvoud aan bioshops en restaurants, van sober tot premium. Met tal van grote en kleinere ketens als Denn’s Biomarkt, Veganz, Bio Company, Temma en LPG hoeven klanten niet te speuren naar de meer duurzame boodschappen. Een biologisch hapje eten kan ook volop, zowel bij de verschillende supermarktformules als de organic restaurants, snackbars en streetfoodconcepten.

Liberaal
De inburgering van biologisch kan verklaard worden met een blik op de geschiedenis van Berlijn. Tot 1989 had Berlijn een grote aantrekkingskracht op de meer liberale Duitser. Een Duitser die moeite had met de vele regeltjes, of die simpelweg de diensttijd wilde voorkomen. Berlijn was immers ‘bezet’ door de Fransen, Engelsen en Amerikanen en inwoners hoefden daarom niet in dienst. Inmiddels is dit verleden tijd, maar Berlijn heeft zich mede hierdoor ontwikkeld tot een vrije stad, in zekere mate vergelijkbaar met Amsterdam.

Schuldgevoel
Naast de vele vrije geesten kent Berlijn inmiddels een groot aantal veelverdieners en dat tezamen maakt dat biologisch en bewust eten groot is. Uit neurologisch onderzoek weten we dat er een grote groep mensen met bovenmodaal inkomen ‘do good, feel good’-producten kopen, dit vanwege hun onbewuste schuldgevoel over hun rijkdom. Kortom, wie Berlijn zegt, zegt vegan, zegt organic, zegt bio. Dat is in het straatbeeld te zien: biologische snackbars, vegan ijsjes, organic streetfood en vele biosupermarkten.

Sober
Original Unverpackt is een van de biologische foodwinkels die ik bezocht. De naam zegt u wellicht iets: de verpakkingsvrije winkel werd meermaals als voorbeeld aangehaald voor de in Nederland inmiddels opgedoekte Opgeweckt Noord en Bag & Buy. Het Berlijnse concept is nog wel open en biedt zijn biologische onverpakte waren aan in een klein pand van maximaal 150 vierkante meter, gevestigd aan de Wiener Strasse in een onopvallende buurt. De winkel kenmerkt zich door een simpele inrichting. Dat kan ook gezegd worden van Veganz, een sober ingericht hoekpand aan de Warschauwer Strasse. De winkel richt zich duidelijk op stadsgemak. Het heeft een kleine agf-afdeling, relatief veel koelingen en diepvries voor de gemaksmaaltijden maar ook een beperkt assortiment voor noodzakelijke boodschappen zoals dierenvoeding en cosmetica. Daarnaast heeft het een café en terras.

Luxe
Dat groen en luxe goed samen kunnen gaan, laat supermarktformule Denn’s Biomarkt zien. Aan de Grolmanstrasse biedt de keten het reguliere supermarktaanbod met veel convenience, zoals een bakkerij annex koffiecorner. Verder kent de winkel een ruime wijn-, cosmetica- en kaasafdeling. Temma gaat nog een stapje verder in luxe wat uitstraling en assortiment betreft. De winkel in de Q Shopping Mall aan de Friedrichstrasse is met oog voor detail ingericht, veel ruimte voor de wijn (incl. proeverij), de vlees & kaas-afdeling ziet er gelikt uit, evenals de merchandising van agf. Als het gaat om bewuster eten (gezonder, bio, do good, feel good) ligt in Nederland de grootste uitdaging om mensen met een ‘normaal’ budget te bereiken. Het lijkt erop dat Berlijn deze weg al heeft ingezet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: