www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Wat nou feestmaand?

In Out-of-home on 02/03/2017 at 18:19

‘Wanneer ga jij? Ik weet niet of ik het weekend ervoor of erna ga? Het valt dit jaar best wel ongunstig en als ik hem ervoor haal dan voelt dat toch niet zo goed. Denk trouwens ook dat de kinderen vragen gaan stellen.’ Jawel hoor, het is weer zover! De decemberstress is weer aangebroken.

De dames in kwestie waren in conclaaf of men de kerstboom voor of na 5 december zouden halen. Want behalve Black Friday, Cyber Monday kennen we natuurlijk ook X-Mas Saterday.  De zaterdag dat half Nederland op jacht gaat naar de ultieme kerstboom.

Symptomen
Slecht slapen, weinig eetlust, buikpijn, hoofdpijn, plotselinge koortsaanvallen, overspannen of superdruk gedrag; het zijn allemaal herkenbare symptomen die zich manifesteren rond Sinterklaas en kerst. Bij sommigen begint de stress al medio november. ‘Waar gaan we dit jaar heen?’ , ‘Wie nodigen we allemaal uit?’, ‘Wie is er aan de beurt om als gastheer te dienen?’, ‘1ste of 2de  Kerstdag’, ‘Wat dacht je van Kerstnacht?’, ‘En  wat dan met Oud & Nieuw?’  Om dan af te sluiten met de ultieme stressvraag…….’en wat gaan we dan op tafel zetten?!’

wat-nou-feestmaandStressmomenten
Ruim 25 procent van de Nederlanders ervaart stressmomenten tijdens de (aanloop naar)  feestdagen. Kijken we puur naar bijvoorbeeld het kerstdiner dan zien we weliswaar dat  9 op de 10 mensen hier erg naar uit kijkt, maar dat 4 op de 10 stress ervaart tijdens de voorbereidingen van het kerstdiner. Waarschijnlijk mede gedreven vanwege het (sociale) belang, of status? Dat men hecht aan een ultieme kerstavond en diner en misschien ook vanwege het feit dat bij 2/3 van de mensen wel eens een kerstgerecht mislukt?

Alarmbellen
Dus, zodra de pepernoten in de schappen liggen, de tuincentra hun kerstwerelden openen, gaan er bij deze of genen al de alarmbellen af. Vanaf pakweg begin oktober start men (on)bewust  met de voorbereiding. Dit omdat het kerstdiner niet zomaar een diner is en er veel meer op het spel staat dan alleen eten.

Onbekendheid
De grootste barrières die de shopper vanaf dat moment moet overwinnen zijn onbekendheid en vertrouwen. Onbekendheid omdat men wel eens iets nieuws, iets anders op tafel wilt zetten. Vertrouwen omdat men wil voorkomen dat een gerecht mislukt.

Proeverijen
De eerste barrière wordt voor het grootste deel overwonnen door de vele proeverijen die er gehouden worden op de winkelvloer.  Kijkend naar het hoge percentage van mislukte kersgerechten lijkt de tweede barrière een stuk lastiger te zijn om te beslechten.

Kookschool
Nu gaat het te ver (is dat zo?) om permanent een kookschool te openen, zoals bijvoorbeeld Waitrose. Wat je wel zou kunnen doen is om vanaf oktober een aantal weken kookcursussen te faciliteren zoals ooit WallMart succesvol heeft gedaan. Dit heeft vele voordelen. Niet alleen win je daarmee de harten en de maag van je klanten, je kunt er ook nagenoeg vanuit gaan dat ze cursisten bij jou de producten zullen kopen. Misschien nog belangrijker is dat je je mensen leert koken (sinds ik in de FMCG werk hoor ik vaak een klaagzang dat de Nederlander niet meer kan koken) en bovenal dat ze tijdens kerst zullen stralen….dankzij U. Kortom, u heeft van hen een held gemaakt, hen trotst gemaakt. Dat laatste is onbetaalbaar, maar betaalt zich het jaar erna ongetwijfeld terug.

Alvast een goede voorbereiding van de feestdagen toegewenst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: