www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Wie de jeugd kent, heeft de toekomst!

In Levensmiddelenkrant on 15/12/2016 at 18:33

De jongedames stonden bij het schap. Met de mobiel in de ene hand (je wilt tenslotte iedere seconde connected blijven) pakten ze met de andere hand enkele producten uit het schap. De verpakkingen werden nauwkeurig bekeken. Na enig beraad werd een product gekozen en meegenomen.

‘Centennials’, ook wel de ‘Z-generatie’ of ‘digital natives’ genoemd, zijn tussen de 16 en 21 jaar en zie je niet zo vaak in de supermarkt boodschappen doen. Hun directe ‘supermarktomzetaandeel’ is nog klein, dus je zou ze bijna als niet-interessant beschouwen. Maar vergis je niet. Niet alleen beïnvloeden zij in hoge mate het aankoopgedrag van hun ouders (huishoudens met kinderen), maar zij zijn ook de shopper van de nabije toekomst. Er valt veel te vertellen over deze generatie, maar laat ik mij beperken tot één klein dingetje: hun invloed op uw assortimentssamenstelling.

Kledingstuk
Gemak, dus tijdswinst behalen, heeft een steeds grotere invloed op het shoppergedrag. Het 24/7 voorzien van alle accurate informatie, voorzieningen en producten binnen handbereik worden steeds meer als vanzelfsprekend gezien. Apps schieten als paddenstoelen uit de grond. In de horeca reserveer je vooraf een tafeltje (en zelfs de exacte tafel) alvorens naar een restaurant te gaan. Vooraf kijken of jouw favoriete kledingstuk in jouw maat aanwezig is in de door jou gekozen winkel. In Korea kwam ik een app tegen van een boekenwinkel waarin je kon zien of het boek voorradig was. Op het eerste gezicht zou je gezien de hoge mate van uitwisselbaarheid van producten een dergelijke oplossing voor de supermarkt als niet-relevant kunnen beschouwen.

Echtheid
Maar het teleurstellen van deze generatie en haar ‘dwingen’ om een andere keuze te maken, kan weleens volledig verkeerd gaan uitpakken. In de productkeuze is de ‘centennial’ kritischer en bewuster dan voorgaande generaties. Een product en het bedrijf dat achter het product zit, moet passen bij zijn levensstijl, normen en waarden. Echtheid en eigenheid spelen ook een belangrijke rol. Daar waar de huidige generaties nog wel eens een oogje dichtknijpen, zal de toekomstige generatie minder snel genegen zijn om concessies te doen. Waarom zouden ze? Dus als de tekenen ons niet voorliegen zal merkentrouwheid gaan toenemen. Dit maakt dat het voorradig hebben van het juiste product op het juiste moment en plaats steeds belangrijker wordt. Zo niet, de digital native weet wel raad wat hij moet doen als hij zijn tijd verspild heeft.

gezonde-voedingWarm ontbijt
Naast een toegenomen bewustzijn in productkeuze zal het maagaandeel van gezond eten en drinken toenemen. Niet dat centennials de fastfoodketens en snackbars links zullen laten liggen, zeker niet, maar we zien wel dat deze generatie zich bewust of onbewust al meer bezig houdt met wat er allemaal in de producten zit dan voorgaande generaties. Rond de 50 procent van de centennials geeft aan behoefte te hebben aan een ‘gezonder’ aanbod. Vers voedsel krijgt meer aandacht, met name salades. Gezonde broodjes, maar ook een warm ontbijt zullen eveneens populairder worden. Voorverpakt en kant-en klaar voedsel zal inboeten.

Invloed
In eerste instantie lijkt deze trend tegenstrijdig met de trend gemak. Maar de centennials zullen vaker en langer in de keuken gaan staan omdat ze precies willen weten wat ze eten. Ze zullen zelf bepalen welke producten met welke ingrediënten op hun bord komen. U ziet ze dus misschien nog niet vaak in uw winkel, maar de invloed van de centennials is groter dan u denkt. Kijk maar eens naar de verkoop van ‘echte’ merken en duurzaam eten. Dit groeit de pan uit! Welk product hadden de jongedames meegenomen en waarom? Een reep chocolade met het hoogste cacaopercentage. Niet alleen omdat het lekker is, maar het is ook gezond en maakt je slanker.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: