www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De shopper als venture capitalist

In Levensmiddelenkrant on 13/12/2016 at 18:22

Heeft u dat ook wel eens? U staat in een groot tankstation met een enorm productaanbod en vindt het lastig om een keuze te maken. Dit overkomt mij regelmatig. Bijvoorbeeld als ik eens wat nieuws wil proberen, als ik voor een schap sta met producten die ik niet ken, of als mijn favoriete product niet aanwezig is en ik op zoek moet naar een alternatief.

Ook bij een aantal ‘hoe zal dat smaken’ categorieën kan ik minutenlang voor het schap staan, zoals bij chips of het koekschap. Als ik na een paar minuten een aantal producten in mijn hand heb gehad, komt er een stroomversnelling in mijn aankoopproces en maak ik plotsklaps een keuze. In de auto aangekomen verdedig ik mijn aankoop als ‘proef’ zodat ik altijd een excuus heb als de smaak tegenvalt en het product in de prullenbak verdwijnt.

Durfinvesteerder
In een tankshop zie je het twijfel- en zoekgedrag frequent optreden. Je zou de shopper als het ware kunnen vergelijken met een venture capitalist, een durfinvesteerder, maar dan in het klein. Hij investeert in een voor hem (nieuw of ) onbekend product in de hoop dat de investering rendeert in de vorm van ‘in de smaak vallen’.

Verspilling
Mede vanuit maatschappelijk oogpunt is er veel voor te zeggen om de shopper te helpen met de juiste keuze. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat er in Nederland jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel voor menselijke consumptie wordt verspild. De consument thuis is de grootste verspiller met een aandeel van 38 procent. Dit komt neer op 47 kilo per persoon per jaar. Kijken we verder dan blijkt dat ongeveer een derde van de mensen wel eens voedsel weggooit omdat ze het niet lekker vonden. Iedere kilo verspilling die we tegen kunnen gaan telt. Zeker ook vanuit de shopper bekeken. Iedere miskoop doet niet alleen ‘pijn’ in de mond, maar ook in de portemonnee.

Schips-en-koeklim
Geld teruggeven indien het snoep of koekje niet smaakt zou een goede eerste stap zijn, maar het is onmogelijk om dit uit te voeren. De shopper nog beter helpen in zijn of haar keuze is wel een optie. Nog niet zo lang geleden zag ik in Australië een supermarkt die test met slimme winkelwagentjes. De wagentjes waren voorzien van een tablet. Je kon als klant inloggen en als je vooraf je boodschappenlijstje had gemaakt, werd deze zichtbaar en in de juiste winkelvolgorde gezet zodat je efficiënt boodschappen kon doen. Niet alleen bespaarde de shopper hiermee tot wel 33 procent van zijn shoppingtriptijd, ook kon hij snel informatie opvragen over het product door de barcode te scannen.

Mogelijkheden
Dit is nog maar het begin.  De mogelijkheden om de shopper te helpen zijn eindeloos. Van ‘mensen die dit producten kochten, kopen ook…’, reviews, instant coupons. Dit ‘slimme winkelwagentje’ kun je bij een pompshop vervangen door een gelijksoortige app op de smartphone van de shopper. De technologie is er. De investering zal nog wel een aardige drempel zijn, maar daar ondernemers beseffen dat ze meer dan ooit afhankelijk zijn van de gunst van de shopper en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben staan, verwacht ik snel geholpen te gaan worden met mijn keuzestress door een app op mijn telefoon.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: