www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De shopper jaagt zichzelf de winkel uit!

In Levensmiddelenkrant on 27/10/2016 at 16:54

Ja hoor, dat heb ik weer, alweer de verkeerde rij gekozen. Zodra ik het laatste product in mijn winkelwagentje heb gestopt en op weg ga naar de kassa verander ik van relaxte en nieuwsgierige shopper (althans zo zie ik mijzelf) in een jager. Op jacht naar de ‘snelste’ kassa.

Wachten in de kassarij zie ik, net zoals de meeste shoppers, als tijdverspilling en dat doet dus afbreuk aan de winkelervaring. Daarnaast doet betalen, hoe ‘goedkoop’ het ook mag zijn, pijn in onze hersenen. Hoe eerder we dit achter de rug hebben hoe beter.

Terug naar mijn verkeerde rijkeuze. Ik had mijn keuze gebaseerd op het aantal mensen in de rij, mandje of winkelwagen, samenstelling en volume van de boodschappen. Een krat bier of een pak luiers nemen veel ruimte in beslag en tikken snel weg. Niet slim. Waar ik niet op had gerekend was het type klant. De dame in kwestie had niet veel producten bij zich, maar de producten dienden in tweeën afgerekend te worden. Ze haalde twee portemonnees tevoorschijn en betaalde cash. Bij één betaling wilde ze spaarzegels en de actiezegels en bij de ander alleen de actiezegels. Dit ging gepaard met een hele toelichting over de reden. Ze wilde graag de bonnen om ter plekke te controleren en ging in discussie over de prijs van één product. Nadat een winkelbediende de prijs had gecontroleerd was ze zover om haar tas te pakken en de producten in te laden. Terwijl ze dit deed bleef ze aandacht vragen van de caissière wat het nagenoeg onmogelijk voor haar maakte om de volgende klant fatsoenlijk te bedienen. Dit was niet zomaar een klant, dit was een ‘aparter’, ‘afdinger’, ‘contanter’ en ‘aandachtvrager’ tegelijkertijd, of wat voor bijnamen het winkelpersoneel de klanten ook geeft.

drukte-supermarktVoordringers
Vaak wordt er geklaagd over het winkelpersoneel, dat het niet vriendelijk is of behulpzaam. Niet goed te praten natuurlijk, maar ik heb vaak diep respect voor hoe de veelal jonge mensen met de klant omgaan. Ze hebben te maken met voordringers, ruziemakers, vrije-opvoedkinderen, de ik-zie-jou-welmaar-ik-ben-aan-het-bellen-klant, (lokale) bekenden, de ‘ik-ben-klanten-jij-moet-mij-helpen-klant, de ‘altijd gelijk hebbende’ en de mensen die geïrriteerd zijn geraakt, omdat ze in een lange wachtrij bij de kassa stonden.

Natuurlijk valt u als lezer van Levensmiddelenkrant onder geen enkele omschrijving, vandaar dat het mij gepast leek om dit eens met u te delen. Dat u ietsje meer begrip kunt tonen als u een keer minder goed of vriendelijk geholpen wordt. Winkelmedewerkers zijn tenslotte ook maar mensen!

Contanters
Terug naar mijn kassarij. Nu we toch in een digitale wereld leven en we allemaal beseffen dat onze gegevens bekend zijn op het wereld wijde web, kunnen we het dan niet in ons voordeel gebruiken? Het zou mij enorm helpen als ik bij de kassa kan zien wat voort soort klanten er staan. Het zou mij helpen om te weten of er in de rij ‘aparters’, ‘aandachtvragers’ of ‘contanters’ staan. De scankassa biedt al wat tijdswinst, maar dat went snel en levert soms de nodige frustraties op. De shopper blijft altijd op zoek naar optimalisatie van zijn tijd. Wordt het dan toch online? Zou het, hoe ironisch ook, de shopper zelf zijn die zichzelf de winkel uit jaagt? De groeicijfers liegen er niet om.

  1. Interessant artikel. Ik herken mijzelf erin dat ik ook altijd de snelste kassarij probeer te kiezen maar toch altijd weer eindig in een van de langst durende rijen. Ik ga mij irriteren aan de shopper voor mij wanneer deze lang duurt om het geld bij elkaar te zoeken enzovoorts. Zodra ik mijn boodschappen bij elkaar heb wil ik ook zo snel mogelijk de winkel verlaten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: