www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Berlijns blurren door alle kanalen heen

In Levensmiddelenkrant on 21/10/2016 at 18:03

BERLIJN – Een restaurant in de supermarkt, vergeten boodschappen bij de tankshop, wijn bij de aankoop van schoenen. Blurring beheerst de markt, testen en pilots alom. Lessen vallen ook te trekken uit het druk bewinkelde Berlijn, waar volop wordt geblurd.

Dat de grenzen tussen retail en horeca vervagen, hoef ik u niet uit te leggen. De vraag die u graag beantwoord wilt zien is: wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe het wel moet, is zoals Hallesches Haus. Gevestigd in een oud postkantoor in Kreuzberg brengen ondernemers Jillian May, Oliver Cayless en Michelle Casciolo bijzondere designartikelen, boeken, accessoires, keukengerei en nog veel meer samen met horeca. Het aanbod nodigt uit tot snuffelen. Daarbij biedt Hallesches Haus niet alleen hele gave producten aan en een kop koffie of kleine maaltijd, de stijlvol ingerichte shop is ook te huur als feestlocatie. Bikini Berlin weet dat shoppen en eten als totaalconcept samen moeten gaan. Designers, conceptstores, vintage-aanbieders, het is allemaal te vinden in het winkelcentrum aan de Budapester Strasse. LNFA, een afkorting voor Live Networking For Fashion and Arts, is een trendy kledingwinkel die onder meer een bar herbergt.


Ook elders in het winkelcentrum is een overvloed aan food te vinden, met restaurants, cafés en een bakkerij. Zelfs supermarktformule Kaiser’s blurt mee met hun Backstop-café.

berlijns-blurrenKaDeWe
Bij eenblurringtour kan KaDeWe natuurlijk niet ontbreken, de zesde verdieping met haar foodcounters, delicatesseaanbod en restaurant blijft interessant om te bezoeken. Uiteraard betaalbaar voor de happy few. Het Kaufhaus des Westens is immers prijzig. Waar het schoolvoorbeeld van luxe warenhuis wel aan lijdt, is dat een bezoek meer een uitje is dan een dagelijkse boodschappentrip. Dat geldt ook voor de zwaar gesponsorde eet- en drinkgelegenheden in de ‘supermarkt’. Voor de beter gesitueerden is ook The Store, dat twee verdiepingen in het Soho House-hotel voor haar rekening neemt in stadsdeel Berlin Mitte. Mode, muziek, kunst, boeken en ook food van de Italiaanse formule Cecconi’s en het eigen restaurant, The Store Kitchen. Ook worden er events georganiseerd in The Store Studio.

Bilder
Eveneens voor de hogere inkomens is Kochhaus, te vinden aan de Schönhauser Allee. En als we het toch over lessen trekken hebben, Kochhaus heeft overduidelijk Bilder & De Clercq geïnspireerd. Het concept biedt net als de Amsterdamse kookwinkel afgemeten ingrediënten aan inclusief receptuur, zodat klanten thuis niet na hoeven te denken over wat nou weer te koken. Een uitgekiende upsellstrategie die goed lijkt te werken zijn de wijnsuggesties bij de bijzondere selectie aantrekkelijk gepresenteerde delicatessen, kookgerei en cadeauartikelen. Het is een mix van een gemakssuper, delicatessewinkel, cadeau- en kookboekenwinkel en koffiecorner. In de winkel, een van de drie locaties van de formule die Berlijn rijk is (van de dertien in heel Duitsland) worden daarnaast ook kook- lessen georganiseerd. De focus ligt op ophalen en leveren van recepten, maar – hoe klein de ruimte ook is – er kan ter plekke gegeten worden. Berlijn leert ons dat blurring een logische, doch noodzakelijke strategie is om de veeleisende en minder loyale shopper iets extra’s bieden, waardoor hij sneller terugkomt en/of vaker iets besteedt, hoe klein dan ook.

berlijns-blurren-fotos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: