www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Rewe’s groene vlaggenschip

In Levensmiddelenkrant on 11/10/2016 at 17:58

BERLIJN – Shoppermarketeer Art Frickus reisde onlangs af naar Berlijn om daar bezienswaardige foodformules en -concepten te bestuderen. In een serie reportages brengt hij daarvan verslag uit in Levensmiddelenkrant. Deze week een inkijkje in de nieuwe groene Rewe.

Daglicht, natuurlijk koudemiddel, veel hout in de winkel en groen op het dak typeren het nieuwe Rewe-filiaal aan de Berlijnse Schivelbeiner Strasse. Het groene verhaal wordt echter nauwelijks verteld op de winkelvoer. Wel te zien is een opvallende mix van luxe en discount

Stadswinkel
Het energieverbruik van het vorig jaar geopende Berlijnse Rewe-filiaal ligt 40 procent lager dan van een reguliere vestiging van de supermarktorganisatie. Dat tegen 50 procent hogere bouwkosten, met name omdat de dakconstructie van de winkel versterkt moest worden vanwege de parkeergarage aldaar, meldde het Abendblatt Berlin destijds. De krant noemde de winkel een unieke vestiging, aangepast aan de ‘specifieke behoeften van stadsdeel Prenzlauer Berg’. Rewe omschrijft de stadswinkel als een ‘Green Building’. De Duitse formule geeft een duidelijk groen signaal af met de winkel aan de Schivelbeiner Strasse. Na afloop van mijn bezoek bekruipen mij echter verschillende gevoelens over deze stadssupermarkt.

touch-screen-deuren

 

Servicecounters
De winkel telt meer dan 15.000 producten en Rewe legt volgens de Duitse krant de nadruk op verse producten met servicecounters waar klanten bediend worden voor hun vis, vlees, worst en kaas. Ook kent de winkel een groot biologisch aanbod en een bar waar klanten onder meer salades naar eigen smaak kunnen laten bereiden.

Bij binnenkomst wordt een duidelijk luxe signaal afgegeven. Een laag en ruimtelijk opgezette vers en agf-afdeling. De zogeheten ‘automark’-koelingen, voorzien van touch screens waarmee de deuren opengaan, zijn in een groot gedeelte van de supermarkt te zien en zien er ook mooi uit.

Ander imago
Eenmaal aangekomen bij dkw, straalt Rewe een ander imago uit dan luxe. Zoals we steeds vaker zien regeert hier de soberheid en ligt de nadruk op value for money. De laatste indruk die Rewe achterlaat op haar klanten, is er een die nog verder verwijderd is van de luxe bij de ingang. Het kassagebied doet namelijk sterk denken aan de welbekende Duitse discountformules, met bakken vol non-foodproducten. Het design van het winkelexterieur is ‘ongekend’, zo omschreef het Abendblatt Berlin de winkel bij de opening. Binnen wordt dit niet geheel doorgetrokken. Goed of slecht? Saai zeker niet. Het was er in ieder geval druk, dus de shopper lijkt tevreden.

  1. Hallo Art,

    Weer een mooie bijdrage van je Shopper marketing vak. De “impact” en daarmee het succes van de Nieuwsbrief van Bureau Boeren is mede te danken aan de bijdrage(n) van verschillende professionals op hun vakgebied. Vandaar dat we met energie en vertrouwen je op de hoogte willen stellen van de thema voor oktober 2016. We hopen dat je daar inspiratie in kunt vinden om in de lijn van het thema je bijdrage aan de Nieuwsbrief te willen leveren. Je weet dat er voldoende ruimte is voor interpretatie! Voor de planning helpt het me als je van tevoren wilt aangeven welke Nieuwsbrief je een bijdrage wilt verzorgen.

    Thema Oktober 2016: Op de (winkel-) vloer deadline inleveren: 24 okt. Send: 27 oktober

    Doe je mee? Voorzie me via info@bureauboeren.nl van een plaatje (jpeg 300×180), tekst (max 27 woorden) en de link naar je aanbod, uitgebreidere tekst, eigen website

    met vriendelijke groet, best regards,

    BUREAU BOEREN EXECUTIVE SEARCH For people that matter in FMCG Marketing & Sales Michael Boeren Owner/Managing Partner bureau@bureauboeren.nl http://www.bureauboeren.nl +31 6 21518094

    ________________________________

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: