www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Grijze zoetekauw

In Levensmiddelenkrant on 06/10/2016 at 17:34

Een zoetekauw is iemand met een voorliefde voor zoete lekkernijen. Zoetwaren worden veelal geassocieerd met kinderen. Als je de retailers en leveranciers vraagt naar de doelgroep van zoetwaren krijg je steevast ‘huishoudens met kinderen’ te horen.

Als ik vervolgens vraag naar de definitie van zoetwaren, krijg ik een productintrinsieke categorieomschrijving. Als ik de super inloop wordt deze intrinsieke benadering zichtbaar. Ik stel mij echter de vraag of en in welke mate deze benadering en classificatie van de categorie nog houdbaar is, bekeken vanuit de (huidige) shopper en potentiele consument, en of de zoetwarenbranche zichzelf hiermee niet in de vingers snijdt.

Grijze zoetekauwFascinatie
Ik verbaas mij in enige mate over de bijna obsessievelijke fascinatie van de branche voor ‘huishoudens met kinderen’. Tuurlijk, als je kijkt naar penetratie en besteding is dit een belangrijke doelgroep. Maar is dit niet het kip-en-eiverhaal? Is dit niet het gevolg van het beleid en marktbewerking van de afgelopen 50 jaar waarbij nagenoeg uitsluitend producten op de markt zijn gekomen voor deze doelgroep? Het aantal huishoudens met kinderen zal in belang verder afnemen. Tel hierbij ook nog eens op het toenemende bewustzijn onder ouders ten aanzien van wat ze hun kinderen voorschotelen. Dat maakt dat de branche zichzelf tekortdoet. Wat is er mis met de doelgroep ‘niet kinderen’, wat is er mis met de overige 70 procent van huishoudgroottes; de een- en tweepersoonshuishoudens? (bron: CBS)

Dat de oudere doelgroep geen snoep eet, is natuurlijk niet waar. Sterker nog, het belang van deze groep is groot en zal alleen nog maar toenemen als men nog relevanter voor deze doelgroep kan worden. Kijkend naar het schap heeft de branche deze doelgroep nog niet omarmd en is dit nog braakliggend terrein. Ouderen houden van snoep en het maakt deel uit van de dag. Als een traktatie, relaxmomentje, herinnering aan vroeger of contactmoment met (klein)kinderen. Ongeacht de reden en het moment moet het in toenemende mate passen binnen hun gezonde levensstijl. De ouderen zullen daarom steeds meer zoeken naar ingrediënten in snoep die hun gezondheid bevorderen. Wat een kansen, maar dan moeten ze er wel zijn en moet het wel verteld worden!

Functioneel
Voorbeelden? In pure chocolade zitten antioxidanten, afkomstig van de cacaobonen. Deze worden geassocieerd met een lager risico op hart- en vaatziekten. En wat dacht u van kokosnoot? Kokosnoot vertraagt de stijging van de bloedsuikerspiegel. Het is ook een goede bron van vezels, zodat het eten van snoep met kokos kan helpen bij de spijsvertering en langer een voldaan gevoel kan geven. Pepermunt is een bekend middel tegen maagklachten. Maar wist u dat de geur van pepermunt is gekoppeld aan mentale alertheid? Na het eten van de lunch, kan een senior slaperigheid met een peper muntsnoepje voor een paar uur bestrijden. En als laatste voorbeeld gember. Gember helpt tegen vermoeidheid, misselijkheid en zeurende pijnen bij artritis. Kortom, geef de senior een gezonde reden om zoetwaren te kopen. Wat nou, snoep is slecht? Mocht u nu trek krijgen? Eet gevarieerd, eet meer groente en fruit, eet altijd met mate, drink veel water en zondig bewust!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: