www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Regeren is vooruitzien, reageren is afzien

In Levensmiddelenkrant on 04/10/2016 at 17:03

Het klopt echt! Ik ben in de archieven gedoken en het is waar. (Eet)trends ontstaan in Azië om na een aantal jaren in (voor ons West-Europa relevante) steden als Chicago en New York, in aangepaste vorm op te duiken. Hierna steekt de trend over richting een aantal vooruitstrevende steden in Europa om vervolgens ‘echt te landen’.

Men vertelde mij ooit dat een ’foodtrendspoor’ zo’n tien jaar duurt. Kijkend naar mijn eerste blogs over mijn bezoek aan Azië en de foodtrends tel ik toch al gauw zes jaar. Zes jaar waarin retailers en leveranciers de tijd hebben gehad om te anticiperen op wat er vandaag aan de hand is.

Verrast
Het (fast)food- en retaillandschap verandert in een sneltreinvaart en onomkeerbaar vanwege de wil van de consument. Een West-Europese consument die steeds bewuster bezig is met eten en drinken. Die streeft naar een optimale invulling van zijn persoonlijk leven en dat ook terug wil zien in wat (en waar) hij eet en drinkt. Gezonder, eerlijker, persoonlijker, gemakkelijker tegen een relevante prijs. Kortom, een veelomvattend pakket waar iedereen mee te maken heeft. En dit eisenpakket heeft zijn impact op alles. Op retailconcepten, formulebeleid, invulling van de winkelvloermatrix, look & feel, assortiment, verpakking tot samenstelling van de producten. En alles uiteraard naadloos op elkaar aansluitend om tot een optimale, transparante beleving te komen. Open deur zult u misschien zeggen. Maar alle commotie lezende over recente besluiten van bijvoorbeeld een Plus omtrent snoep en Albert Heijn omtrent energy drinks, lijkt het net alsof veel mensen van de industrie hierdoor verrast zijn. Iets wat men, zeg pakweg 6 jaar, heeft kunnen zien aankomen.

asian_gloriesGezondheidseffecten
Dus als de trends in Azië leidend zijn in hetgeen er ook in ons landje gaat gebeuren, wat staat u dan te wachten? Dat suiker momenteel de nieuwe vijand is moge duidelijk zijn. Onder andere honing zal daar zo zijn vruchten van plukken. Na suiker volgt zout. De zoutvervangende cq. alternatieve producten zullen zich ook mogen verheugen op toenemende belangstelling. De Westerse mens zal steeds meer geïnteresseerd raken (en zijn) in de echte gezondheidseffecten van voeding. Dit resulteert in nog meer aandacht voor kruiden, zaden, planten en vruchten die een bewezen (heilzame) werking hebben op het lichaam. Uiteraard moet het eten en drinken zo vers mogelijk zijn. Lokaal, bio en vegan zullen zich verder ontwikkelen. Kijken we op productniveau dan zullen bijvoorbeeld de snacks- en drankencategorieën de komende jaren een metamorfose ondergaan vanwege nieuwe, veelal, verantwoorde innovaties. Soja, azijn, zeewier en insecten zullen we vaker gaan terugzien. Ik heb het dan nog niet eens over nieuwe formules of foodconcepten die we gaan tegenkomen!

Anticiperen
Grootste belemmering voor vooruitgang ligt vaak bij onszelf. Erken dat West-Europa achter loopt op de foodtrends. Deze erkenning heeft namelijk twee grote voordelen. Ten eerste, regeren is vooruitzien en reageren is afzien. U weet waar de trends ontstaan, u staat er nu voor open en u kunt naar Azië of Amerika gaan om de trends in zijn originele of aanpaste vorm te aanschouwen. U heeft vervolgens een aantal jaren de tijd om hierop te anticiperen. Het tweede punt betreft de wet van de remmende voorsprong. U kunt leren van de fouten die er gemaakt zijn. U kunt met een nog betere retail- of productpropositie op de markt komen. Het retaillandschap verandert en het wordt nog mooier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: