www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Personeel als ultiem bindmiddel

In Levensmiddelenkrant on 19/07/2016 at 17:06

Dat ‘digital’ belangrijk is en steeds belangrijker wordt in ons leven, is een feit. Digitaal levert ons gemak, snelheid, simpelheid en de mogelijkheid tot personalisatie. Een goede retailer speelt hierop in. Maar dat betekent niet bij voorbaat dat je succesvol bent.

We hebben ook behoefte aan een persoonlijke beleving, menselijke benadering en zullen in toenemende mate bij winkels gaan shoppen die bij ons passen. Het verhaal van de winkel moet overeenkomen met je eigen waarden en normen. Ook wil je dat je je herkent in het personeel (van houding tot levensstijl).

Google
Kortom, je zal zowel in digitaal als in ‘de mens’ moeten investeren wil je in de toekomst succesvol zijn. Interessant om hierbij te vermelden is dat Google, dat alles weet, verwacht dat in 2020 85 procent van de omzet die wij uitgeven op de fysieke winkelvloer gebeurt, maar dat de beïnvloeding van het koopgedrag in grote mate digitaal zal plaatsvinden. Google zet hiermee digitaal (tot 2020) veel meer weg als ’touchpoint’ en veel minder als verkooppunt.

Kloppen
Afgelopen week heb ik zowel in Rotterdam als Den Haag ‘retailhotspots’ bezocht. Niet alleen supermarkten en foodserviceconcepten, maar branchebreed. Behalve het feit dat ik twee geweldige inspirerende dagen heb gehad en overal zeer hartelijk ben ontvangen, viel mij een aantal zaken op. Uiteraard had men een zeer gepassioneerd verhaal (storytelling). De concepten waren tot in detail (no compromise) doorgevoerd. Alles moet kloppen. Van assortiment, look & feel tot type prijskaartje.

Talentscout
Digitaal was slechts zeer mondjesmaat aanwezig (tablet voor informatie is voor mij niet wereldschokkend). Mocht men een webshop hebben, dan was dit niet vanuit winstbejag, maar meer als service, en door sommigen als blok aan het been ervaren. Last but not least besteedde men zeer veel aandacht aan het personeel. Eén winkel had zelfs een fulltime ’talent scout’ in dienst. Of zoals hij het verwoordde: “Ik probeer iemand nog meer op zijn gemak te laten voelen zodat hij/zij zich nog beter kan ontplooien. Dus geen orders over aantal colli per uur, maximale contactminuten met klanten, omzet per uur, kassabonhoogte. Nee, dat werkt niet bij ons. Als het personeel het niet naar zijn zin heeft of zich niet op zijn gemak voelt, wordt dit direct opgemerkt door de klanten. Dit heeft een nadelig effect voor wat we zijn, waar we voor staan met als resultaat dat de klant niet meer terugkomt.”

medewerker_serviceGepassioneerd
Gelukkig vang ik dit soort geluiden ook op in enkele supermarkten. Het blijft een uitdaging, gezien het businessmodel van de supermarkt, maar hier en daar wordt er weer anders gekeken naar het personeelsbeleid. Men kijkt op het CV niet alleen meer naar de leeftijd, maar ook naar of die persoon past bij de werkzaamheden, de rol die gespeeld moet worden richting de klanten, waar hij/zij gepassioneerd door raakt, of de medewerker een afspiegeling is van de doelgroep. Een goede en noodzakelijke ontwikkeling die, als je de onderzoeksresultaten leest, zal resulteren in een (nog) beter bedrijfsresultaat, hogere effectiviteit en productiviteit van personeel en bovenal een hogere klanttevredenheid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: