www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Vertrouwen, het nieuwe betaalmiddel

In Levensmiddelenkrant on 07/06/2016 at 16:56

Sinds 2012 duikt het woord steeds vaker op: ‘trust economy’, oftewel ‘vertrouwenseconomie’. Vertrouwen wordt zelfs wel het nieuwe betaalmiddel genoemd. Bijzonder, want eigenlijk leven wij al heel lang in een vertrouwenseconomie. Kijk naar ons geld. Dat is virtueel. Wij vertrouwen erop dat een dubbelzijdig bedrukt papiertje van pakweg 7 bij 13 centimeter met een getal erop, waarde heeft. Net zoals dat we op een digitaal scherm naar ons banksaldo kijken.

Groei
Het toenemend belang van ’vertrouwen’ komt enerzijds doordat de deeleconomie met een enorme opmars bezig is en anderzijds vanwege het feit dat wij, de mens, de shopper, de consument, dankzij de digitale revolutie 24 uur per dag toegang hebben tot nagenoeg alle beschikbare informatie. Een gelukkige samenleving gaat gepaard met vertrouwen. En vertrouwen gaat veelal gepaard met economische groei. Je zou dus zeggen dat iedereen er baat bij heeft om de boel niet te belazeren.

Bedonderd
Maar de waarheid is weerbarstig. Te vaak spenderen de media aandacht aan zaken die het vertrouwen beschamen. Wij, als mens, willen niet meer bedonderd worden. En onze ‘eisen’ gaan steeds verder als het gaat om vertrouwen. Dit omdat vertrouwen een steeds groter onderdeel is van ons dagelijks leven. Wij verhuren ons huis aan vreemden via Airbnb. Onze auto geven we mee aan iemand via Snappcar en het gereedschap dat in je garage ligt weg te roesten verhuur je aan mensen in je buurt via Peerby. Alles is gebaseerd op vertrouwen én de wetenschap dat er heldere spelregels zijn. Spelregels die, mocht de ’huurder’ over de scheef gaan, genadeloos worden gehanteerd.

P1010863Keuringsdienst
Ook wat voeding betreft is de roep naar vertrouwen onomkeerbaar. Te veel bedrijven zijn bewust of onbewust nog niet bij machte om een correcte invulling te geven aan vertrouwen en wachten totdat Kassa, de Keuringsdienst van Waarde, de Consumentenbond of een van de vele ngo’s aan de deur klopt. Deze bedrijven zullen het steeds lastiger krijgen om de shopper en consument terug te winnen. Omdat nog niet alles te vertrouwen is, is er een gezond wantrouwen onder de shopper en consument. Dat betekent extra werk om het vertrouwen te winnen.

Ingrediënten
Vertrouwen kent vele gedaantes. We willen exact weten welke ingrediënten een product bevat. De verpakking mag ons niet op het verkeerde been zetten. Hoe kan het dat bananen voor 0,99 euro verkocht kunnen worden terwijl deze uit Zuid-Amerika komen? Komt het vlees ook echt uit Ierland? Loopt de koe echt in de wei? Ook bij directe consumptie willen we het vertrouwen hebben. We bestellen een Spa Blauw, dan willen we ook het flesje Spa Blauw ongeopend op tafel zien. Broodje Old Amsterdam-kaas of een Heineken- of Hertog Jan-biertje van de tap… we zullen in toenemende mate bevestigd willen en moeten worden in datgene wat we eten en drinken. Belazer je de boel, dan dient de strafmaat ook helder en breeduit gecommuniceerd te worden.

Liefde
Op zich moet dit alles eigenlijk geen probleem zijn, want als retailer, fabrikant of ondernemer streef je naar een duurzame relatie met je klant; een blije en gelukkige klant. Hiervoor is liefde nodig. En zoals Joyce Brothers, een Amerikaans psycholoog eens schreef: ‘Het beste bewijs van liefde is vertrouwen!’ Wij, de mens, shopper, consument, zijn er klaar voor, en u?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: