www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Display, een slapende reus

In Levensmiddelenkrant on 24/05/2016 at 17:19

De supermarkten zagen er top uit. Schoon, brede gangpaden, gespiegelde schappen, displays compleet en conform formule-uitgangspunten geplaatst en geen bijzondere activiteiten die de aandacht en loop van de shopper hadden kunnen beïnvloeden.

DisplayDaar lag het dus absoluut niet aan. Maar toch was het onderzoek naar een displayactiviteit teleurstellend voor de merkfabrikant. Verwarrend zelfs. Hoe kan het dat we omzettechnisch best wel tevreden zijn over de activiteit, maar dat slechts 5 procent van de shoppers onze display gezien heeft en daarvan slechts 9 procent producten uit de display heeft gepakt?

Aandacht
Displays. Een fenomeen binnen onze industrie. Ieder jaar worden er enorme bedragen in geïnvesteerd. Daarnaast zijn we er dagelijks erg druk mee. Van ontwerp, productie tot plaatsing. Dat maakt het des te opvallender dat er over het algemeen weinig aandacht wordt besteed aan de daadwerkelijke effectiviteit en met name opportuniteit van een display. Veel bedrijven, dus niet alle, analyseren louter op basis van verkoopcijfers. Het resultaat, zoals liftfactor, promoted baseline sales of forward buying komen ter sprake tijdens een managementmeeting om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag.

Gemist
En dat is een enorme gemiste kans voor zowel de retailer als leverancier. Door ons niet of nauwelijks te verdiepen in de oorzaak van de uitkomsten, het daadwerkelijke shoppergedrag op de winkelvloer, lopen we jaarlijks miljoenen euro’s mis.

Optimalisatieslagen
Uitgaande dat zowel de retailer als leverancier streven naar een zo hoog mogelijke ‘shopper engagement’ (wat leidt tot een hoge ROI) zou een greenfieldoperatie het beste zijn om de effectiviteit van displays te verhogen. Maar ook binnen de huidige vastgestelde formulemanifesten zijn er optimalisatieslagen te maken. Te beginnen met de locatie van de display. Dat de
shopper tijdens zijn shoppingtrip aan een klein percentage van alle instore communicatiematerialen blootgesteld wordt, moge duidelijk zijn. Stel uzelf eens de vraag: voor welke shoppingtrip is het product (potentieel) relevant? Hoe ziet deze looproute eruit in de winkel? Welke gangpaden worden bezocht en welke niet? En welke displaylocaties worden nu aangeboden door de retailer en welke daarvan zijn voor deze shoppingtrip het meest relevant?

Waarnemen
Als de meest ideale displaylocatie is bepaald, is de kans dat de display gezien wordt het grootst. Maar blootstelling leidt niet per definitie tot gedragsverandering. Sterker nog, het overgrote deel van de shoppers zal uw display niet bewust waarnemen en tot actie overgaan als dit niet relevant voor hen is. In welke mate worden de aankoopbarrières weggenomen of de triggers helder overgebracht? Besef dat u binnen 1,8 seconde met gemiddeld 1 tot 2 woorden dan wel visuals van een voorbijlopende shopper een koper kunt maken.

Wakker
Dat brengt mij tot het laatste verbeterpunt. Het ontwerp van de display zelf. Van vormgeving, tekst, visual tot kleurgebruik. In welke mate is deze afgestemd op uw doelgroepshopper? Het shopperaankoopproces vindt voor 95 procent onbewust plaats. Alle details tellen! Zo is de kleur van de prijsaanduiding alleen al bepalend of meer mannen of vrouwen zich aangetrokken voelen tot de display. Een displayontwerp gaat verder dan het plaatsen van een logo en het woordje ‘nieuw’. Kijkend naar de displays die momenteel in de supermarkt staan is er nog een wereld te winnen. Ik zou zeggen, maak de slapende reus, die een display is, wakker, en verdiep je in de shopper.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: