www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘Schijf van Vijf is advies, iedereen beslist zelf’

In Levensmiddelenkrant on 19/05/2016 at 17:58

Shoppermarketeer en vaste columnist Art Frickus ging in zijn laatste ShopperTalk in op  de discussie en met name de verwarring ( gezonde chaos) die er onder shoppers  heerst over wat nu verstaan wordt onder ‘goed’ eten en drinken.  Als meest recente voorbeelden haalde hij de Schijf van Vijf en het Vinkje aan. Zo wijkt  De Schijf van Vijf af van andere landen en begrijp slechts 20 procent van de shopppers de claims op verpakkingen.  Dit alles draagt niet bij aan een helder beeld voor de klant, aldus Frickus. Hieronder de reactie van het Voedingscentrum en die van Frickus.

Na het verschijnen van Frickus’ betoog, waarin hij het Voedingscentrum en de levensmiddelenindustrie oproep ‘nu eens serieus een (verantwoord) bakje koffie met elkaar te gaan drinken’ over ‘goed’ eten en drinken, gaf het Voedingscentrum aan graag te willen reageren. In de column ‘Gezonde Chaos’ vraagt Frickus zich twee dingen af, aldus webredacteur Chantal van der Leest, namens het instituut. Waarom zorgt het Voedingscentrum niet dat dat levensmiddelenfabrikanten juiste informatie op hun producten zetten? En, als de richtlijnen in de Schijf van Vijf op wetenschap zijn gebaseerd, waarom verschillen ze dan met die van buurlanden?

Schijf-van-Vijf-2Verantwoordelijkheid
Op de eerste vraag antwoord het Voedingscentrum dat de verantwoordelijkheid van claims bij de industrie ligt. “Het gebruik van claims is in Europese wetgeving geregeld. Fabrikanten mogen een claim alleen gebruiken als deze op de Europese lijst van goedgekeurde claims voorkomt. Claims op voedingsmiddelen moeten altijd bewezen zijn.”
Gezondheidsclaims worden beoordeeld door de Europese Voedselveiligheid Autoriteit, de EFSA. Voedingsclaims hoeven op hun beurt niet beoordeeld te worden door de EFSA omdat die zo eenduidig zijn. Wel moeten deze op de lijst van goedgekeurde claims voorkomen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht op de gevoerde claims in Nederland en klachten hierover kunnen gemeld worden bij de NVWA, aldus het Voedingscentrum, dat aangeeft consumenten ‘wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze’ te bieden. “Wij lichten dus voor, zo ook over dit onderwerp, maar we hebben geen controlerende taak.”

Overeen
De tweede vraag die Frickus’ opwerpt, is waarom de richtlijnen in de Schijf afwijken van gelijksoortige voedingsadviezen in het buitenland. In de grote lijnen komen de adviezen van veel landen juist overeen, zegt Van der Leest. “Ons advies over alcohol is bijvoorbeeld helemaal niet zo afwijkend. Ook in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten wordt geadviseerd om niet te drinken voor je gezondheid en in Frankrijk luidt het advies: diegenen die alcohol drinken, moeten minderen. De maximale hoeveelheid varieert hier en daar, in Groot Brittannië is hij bijvoorbeeld kortgeleden gehalveerd.”

Voedingspatroon
De kleine verschillen die er wel zijn tussen Nederlandse en buitenlandse ‘Schijven’, ontstaan doordat  het tijdstip van wetenschappelijke evaluatie, en dus de beschikbare onderzoeken, kunnen verschillen, licht Van der Leest toe. Er zijn ook verschillende manieren om een voedingspatroon samen te stellen met voldoende voedingsmiddelen die gezondheidsvoordeel opleveren en voldoende nutriënten, blijvend binnen de grenzen voor energie, verzadigd vet en zout. Over het algemeen kiest men een oplossing die zo dicht mogelijk bij het gebruikelijke voedingspatroon in een land ligt, zodat dit patroon herkenbaar is, aldus Van der Leest.
Worden duurzaamheidsaspecten meegerekend, dan kan dat ook verschillen opleveren: de vorige Schijf van Vijf adviseerde 2 keer vis per week, maar na de laatste evaluatie door de Gezondheidsraad blijkt 1 keer vis per week ook genoeg. Twee keer vis in de week mag, maar is minder duurzaam, aldus Van der Leest.

Betuttelen
“Enerzijds concludeert Frickus: ik wil er niet over nadenken, laat anderen het maar regelen. Anderzijds vindt hij dat de nieuwe Schijf van Vijf hem het genot van een smoothie, biertje en een ‘schaal bruin fruit’ ontzegt. Wij betuttelen en verbieden niet, we gaan uit van de vrije keuze. De Schijf van Vijf is een advies om fit en gezond te zijn en te blijven, maar iedereen beslist zelf wat hij ermee doet”, besluit het Voedingscentrum.

Oproep
Shoppermarketeer Frickus is blij met de reactie van het Voedingscentrum. “Ik hoop dat mijn oproep kan bijdragen aan een brede discussie binnen de levensmiddelenindustrie hoe te komen tot, voor consumenten, duidelijke, betrouwbare, begrijpelijke en uniforme richtlijnen en keurmerken omtrent bewust dan wel gezond(er) eten.”

Vertrouwen
Het is, gezien het maatschappelijk belang, volgens Frickus noodzakelijk dat de consument hierin beter geholpen gaat worden. “Terechte opmerking dat de consument een vrije keuze heeft, maar vanwege de onduidelijkheid die er nu heerst onder de consument, en ook vanwege de vele claims die er nu op de markt zijn, ziet de consument door de bomen het bos niet mee”, denkt Frickus.
“Hierdoor verliest men het vertrouwen en hebben de claims en adviezen minder effect op het gewenste (vrije) gedrag. Dat is zonde van alle goede inspanningen van zowel de industrie als het Voedingscentrum daar allen hetzelfde nastreven.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: