www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Gezonde chaos

In Levensmiddelenkrant on 19/05/2016 at 17:58

Eind maart was het eindelijk zo ver. De nieuwe ‘Schijf van Vijf’ werd bekend gemaakt. Net zoals vorig jaar was dit meteen het startschot voor veel discussies.

Schijf-van-VijfTerwijl de levensmiddelenindustrie de consument bijvoorbeeld vertelt dat er minder koolhydraten gegeten moeten worden, zuivel slecht is en de glutenvrije producten als paddenstoelen uit de grond schieten, vinden we hier niets van terug op de Schijf van Vijf. De reden hiervan is te lezen in de volgende gepubliceerde reactie van Het Voedingscentrum: “Wij kijken naar veiligheid en of de wetenschap het eens is over de effecten van een bepaald voedingsmiddel. We zullen dus niet zomaar onze adviezen veranderen, voordat alle voors -en tegens onderzocht zijn. Soms blijkt dat onderzoek alleen gedaan is in het laboratorium, of met dierproeven, en niet van toepassing is op mensen. Pas als overtuigend en reproduceerbaar is vastgelegd dat de resultaten relevant zijn voor de consument, zal het Voedingscentrum ze overnemen. Het kan jaren duren voordat zulke nieuwe ontdekkingen of aannames goed onderzocht zijn. Sommige nieuwe bevindingen zullen uiteindelijk hun weg vinden naar de Schijf van Vijf, wanneer ze algemeen aanvaard zijn. Anderen raken achterhaald of blijken toch niet zo gezond en verdwijnen naar de achtergrond. Wie eet volgens onze adviezen is verzekerd van het meest betrouwbare voedingsadvies dat op het moment beschikbaar is.”


Onjuist
Hier staat nogal wat. Lees het nog een keer. Betekent dit dat wij, de consument, dan onjuist geïnformeerd worden, dat de voedingstrends en adviezen die op ons afgevuurd worden door de levensmiddelenindustrie niet correct zijn? Dat de schappen, de reclames, de TV-programma’s, de artikelen in de retailmagazines niet de gehele waarheid vertellen?

Chaos
Er is al zoveel chaos rond ‘goed’ eten en drinken. In 2012 mocht ik een onderzoek doen naar alle ’claims’ op verpakkingen en de uitkomst was onthutsend. Het merendeel dacht te weten wat de claims betekende, maar slechts 20 procent had het bij het juiste eind. De Consumentenbond heeft inmiddels ook aan de bel getrokken dat de Nederlander het ‘Vinkje’ niet snapt. Oud nieuws dus. Het betekent wel dat er sinds 2012 niets veranderd is en dat zegt mij dat de industrie de shopper nog steeds onvoldoende serieus neemt. Misschien dat de handschoen nu wel opgepakt gaat worden?

Verschil
Je zou mogen verwachten dat het Voedingscentrum met de Schijf van Vijf de industrie en de consument helderheid geeft wat nu wel en niet goed is. Maar wat blijkt? de Nederlandse Schijf van Vijf verschilt met die van omringende landen als Duitsland, Engeland en Zweden.
Zo is in Nederland alcohol geheel in de ban gedaan terwijl je in Duitsland nog een halve liter bier per dag mag drinken. In Engeland mag ik nog twee keer per week vis eten, terwijl dit in Nederland teruggebracht is naar één keer per week. Je zou zeggen dat dergelijke verschillen niet mogelijk zijn als de wetenschap de basis vormt voor De Schijf van Vijf.

Gezellig
Het wordt tijd dat het Voedingscentrum en de levensmiddelenindustrie nu eens serieus een (verantwoord) bakje koffie met elkaar gaan drinken. Laat mij als shopper en consument na afloop even weten wat de echte waarheid is. Ondertussen wacht ik af. Ik ga zo meteen sporten, drink een smoothie na afloop om daarna een biertje te gaan drinken met vrienden. Waarschijnlijk verzegeld gaande met een schaal bruin fruit. Gezond? Misschien niet, maar wel bewust en bovenal gezellig!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: