www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Food passage kan wel wat meer blurring gebruiken

In Levensmiddelenkrant on 24/03/2016 at 19:05

ALMERE – Supermarkten en speciaalzaken die elkaar als aanvulling zien, niet als bedreiging. Het is een van de elementen die in de Food Passage, onderdeel van het Almeerse winkelcentrum City-mall, opvalt, vindt ShopperDoctor Art Frickus. “Kenmerkend voor de nieuwe generatie ondernemers die beseffen dat ze de handen in elkaar moeten slaan om de gunst van de shopper te winnen.”

‘Psst, kijk eens achter je!’ De manshoge en meters brede signing in het Almeerse winkelcentrum die klanten wijst op de Food Passage is niet te missen. Waar tot maart vorig jaar een AH XL gevestigd was, heeft vastgoedontwikkelaar Unibail Rodamco een winkelstraat ingericht met een Deen- en Aldi-supermarkt en een aantal winkelunits voor speciaalzaken, waarvan er op het moment drie zijn ingevuld, te weten kaasboer Liefde & Ambacht, bierspecialist Bier en Plezier en bakkerij Bakker Borsch. Een visboer, mediterrane traiteur en groentespecialist staan nog op de planning, vertelt Eduard Helwig, shopping center manager bij Unibail Rodamco. “We willen een foodbestemming zijn.” Levensmiddelenkrant analyseerde met ShopperDoctor Art Frickus het winkelgebied.

Afbeelding7Bij de inrichting van de winkelstraat is uitgegaan van een uniforme look & feel, licht Helwig toe. Zo hebben de hoge tafels en stoelen dezelfde houtstijl als de bloembakken bij Deen. Opvallende details zijn de paraplu-wrapper, de zitbanken met stekkeringang en de Join the Pipe-waterkraan aan de ene zijde van de passage. De aankleding is modern en strak, voorzien van allerlei gemakken, waaronder de oplaadpunten bij de bankjes en de paraplu-inpakker, vindt de ShopperDoctor. De signing en sfeerfoto’s wekken de verwachting dat er een ambachtelijke uitstraling met marktachtige presentaties van verse producten binnen is. Dat komt vooralsnog niet tot uiting. Een uniforme look & feel is top, maar voeg hier marktelementen aan toe en bespreek met de ondernemers hoe zij hier invulling aan willen en kunnen geven, stelt Frickus.

Uitdaging
De inrichting van de winkelruimtes is aan de winkeliers zelf, maar Unibail Rodamco houdt ‘met uitgebreide huisregels’ wel de regie om de uitstraling van het geheel te bewaren, zegt Helwig. Ook bij promotie en de organisatie van events ondersteunt Unibail Rodamco de ondernemers en winkeliers. Een goede zaak, vindt Frickus. Na de sluiting van de AH XL stond het winkelgebied immers negen maanden leeg en dan is de klant opnieuw trekken best een uitdaging, weet de shopper marketeer. Volgens Helwig liggen de bezoekersaantallen nualhogerdanindetijdvandeAH XL, tussen de 28.000 en 32.000 bezoekers in de week.

Deen heeft zijn assortiment niet aangepast op de andere winkeliers in de Passage, vertelt supermarktmanager Jaïrus Brinksma. De specialisten en de super zitten elkaar dan ook niet dwars, zegt hij. “Hier recht tegenover zit de kaasboer en wij kennen geen lagere kaasverkoop.” Opvallend in de winkel is wel het brede aanbod speciaalbier, in één meubel gepresenteerd met droge worst. Toch zit ook dat assortiment de bierspecialist even verderop in de Passage niet dwars, vertelt Wiebe Gouwens van Bier en Plezier.

Afbeelding2Noodzakelijk
Bier en Plezier is Gouwens’ eerste winkel, maar niet de start van zijn ondernemerschap. De gelijknamige internetwinkel is sinds december 2014 actief. De grootste omzet komt inmiddels wel van de winkel. De webshop drijft klanten naar de shop in Almere, zegt Gouwens, die met zijn concept ook proeverijen en evenementen organiseert en klanten bierabonnenementen aanbiedt. Dat de winkel deel uitmaakt van een groter geheel is goed, meent de Shopper Doctor. “Een retailmerk is meer dan alleen een winkel, de shopper verwacht een totaalpakket van relevante services en diensten, al dan niet naast een fysieke winkel.” Samen met de kaasboer biedt Gouwens in zijn shop bierpakketten met bijpassende kaasjes aan.

Is het bij Deen druk, dan is het bij Liefde & Ambacht ook druk, zegt Wesley Sorber van de kaaswinkelformule over de wisselwerking in de Food Passage.

De speciaalzaken en de supers zien elkaar niet als een bedreiging en dat is goed en noodzakelijk, vindt Frickus. Ook de ‘DA-combinatie’ van Aldi en Deen wordt gewaardeerd, merkt Frickus. Is de Deen echt een stadswinkel, wil hij nog wel weten. Het merendeel van de klanten shopt met een mandje, beaamt Brinksma. Dan kan er nog meer met convenience gedaan worden, zoals maaltijden, sappen en broodjes, denkt de ShopperDoctor.

Blurring
Complementair zijn aan elkaar is belangrijk. Dit kan volgens Frickus nog verder uitontwikkeld worden. “Meer ruimte aan blurring geven”, waarbij hij wijst op de functie van Deen als stadswinkel en de focus van de Food Passage op de klant in de buurt. De naam Food Passage vertelt dat een shopper er ook zou kunnen eten, en dat is nog niet het geval. De klant van nu wil dit, zegt Frickus, die wijst op het Amstelveense winkelcentrum Stadshart en Hoog Catharijne bij Utrecht CS. Daarbij is het belangrijk dat alle units snel ingevuld worden. Dit maakt het plaatje compleet en geeft de passage de mogelijkheid om zich als totaalconcept te profileren richting de shopper. “Ik denk dat er een goede start is gemaakt. Ik proefde een begin van gemeenschappelijk ondernemerschap waarbij men elkaar niet alleen respecteert maar ook wil samenwerken en elkaar omzet gunt. Deen en Aldi als dagelijkse traffic builder, met de bijzondere speciaalzaken hier omheen gepositioneerd om de shopper te voorzien van de bijzondere producten en diensten. Tel daarbij op de actieve ondersteuning van Unibail Rodamco, en dit maakt dat dit een kans van slagen heeft.”

 

Afbeelding50Afbeelding5Afbeelding4Afbeelding1

 

Afbeelding20 Afbeelding7 Afbeelding6

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: