www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Verdraaid jammer

In Levensmiddelenkrant on 15/03/2016 at 17:39

Afgelopen week mocht ik een mooie, vier maanden geleden geopende supermarkt bezoeken. Een supermarkt waar lang over nagedacht was. Zeg maar een doorgedachte uitontwikkeling van een nieuw winkelconcept, een 3.0 versie.

Vier maanden na opening waren er slechts een paar kleine aanpassing noodzakelijk gebleken, wat maakte dat de winkel nog steeds een maagdelijke indruk had. Gelukkig geen zichtbare restanten van de originele indeling, zoals boorgaten, vloerbestratings- dan wel plafondaccenten die niet meer aansluiten op de nieuwe inrichting. De supermarkt was dus heerlijk fris, schoon en opgeruimd. Geen resten van stickers, geen vieze plekken op de vloer, schappen nog niet beschadigd, plastic prijskaartjes nog niet vergaan, plafond nog schoon en wit.

verlichting_kapot_defect-a900x525

Verlichting
Kortom, de ideale randvoorwaarden voor een ultieme supermarktervaring. Ik denk dat de uitkomsten van de gehouden klanttevredenheidsonderzoeken terecht tot tevredenheid stemmen, maar toch bemerkte ik dat men op één aspect nog een verbeterpunt had. Een verbeterpunt dat van invloed is op de winkelatmosfeer, de emotionele respons en het shoppergedrag. In een belangrijk gedeelte van de winkel ‘was er iets’. Dat ‘iets’ had te maken met de verlichting. De afdelingen en producten kwamen niet geheel tot hun recht. Impulseilanden werden niet of onvoldoende belicht, één categorie had een verkeerde verlichtingsbron en kleur waardoor het niet de versuitstraling had die het wel zou moeten hebben, en een dominante looproute was onvoldoende aangelicht.

Excel
Door donkere hoekjes of onvoldoende belichting zal de shopper deze gebieden onbewust vermijden. Aandacht zal het zeker niet krijgen. Uit onderzoeken is bekend dat de conversie van passeren naar kijken significant stijgt (tot wel 80 procent) bij een goede aanlichting. Een juiste belichting helpt de conversie tot koop eveneens te bevorderen. Ook hier worden double digit verbeterpercentages van correct uitgelichte categorieën gerapporteerd. Ik ken een Nederlandse supermarkt die vanwege het optimaliseren van het lichtplan van de winkel zijn omzet heeft zien stijgen met 4 procent. Dit met een gelijkblijvend assortiment. Mooie cijfers, maar het lastige bij dit soort onderwerpen (en uitkomsten) is veelal dat ’men’ – de beslissers – antwoord wil hebben op de waarom-vraag, om vervolgens de vraag te stellen of er een voorspellende Excel-formule voorhanden is die de ROI op de investering kan berekenen.

Emotie
De shopper ziet het verschil niet tussen een goede en slechte verlichting van de (vers)groepen, maar ervaart deze wel. Zijn emotie wordt mede door verlichting beïnvloed. Hij kan de omgeving als plezieriger ervaren, hij kan geactiveerd worden, producten als ‘verser’ of ’bijzonderder’ percipiëren. Dit alles heeft vervolgens invloed op zijn shoppergedrag. Van het langer verblijven op een afdeling, het aanraken van producten tot het kopen ervan. Maar ga morgen nu geen enquête houden over uw lichtplan onder uw shoppers. Dat heeft geen zin. U weet tenslotte dat 95 procent van het aankoopbeslisproces onbewust plaatsvindt. De invloed van het zintuig ’zien’ speelt hierbij een belangrijke rol.

Jammer
Wat kunt u wel doen? Loop alle verlichting na en vervang alle kapotte lampen. Bekijk of de displays en andere impulsmeubels goed aangelicht zijn, zo niet, verdraai de spotjes zodanig dat de producten weer de held worden. Bekijk of u verlichting of spotjes dient bij te bestellen op plaatsen waar het te donker is. De shopper vermijdt deze locaties! En last but not least, zijn uw versproducten wel met de juiste verlichting aangelicht? Het kan zo maar zijn dat er verkeerde lampen zijn ingedraaid tijdens vervanging en dat is verdraaid jammer, want dat scheelt u omzet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: