www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Je meent het!

In Levensmiddelenkrant on 25/02/2016 at 18:46

Je hebt weleens van die weken die gekenmerkt worden door één terugkerend element. Ik mocht deze week een aantal werksessies geven rond shoppergedrag en -optimalisatie op de winkelvloer. Ook was ik een dag op pad met een startup en daarnaast was ik getuige van een presentatie van Jeroen Hubert, country marketing manager van IKEA. Het leidmotief voor mij bij dit alles was “meen wat je zegt”.

ikea_klant_gevel_buiten_merk_logo-a900x525Veel bedrijven hebben een missie en visie. De visie is een krachtige boodschap die niet onderhevig is aan veranderingen, waar de organisatie voor staat en wat te allen tijde de kernwaarde is van alle activiteiten. Belangrijk, want dit geeft een duidelijk beeld wat de shopper en consument van het bedrijf mag verwachten; in zijn doen en laten, in hoe de winkel eruit ziet, in alles. Het naleven en nakomen van de visie en missie (zeg maar belofte) was altijd al belangrijk, maar zou je nu als belangrijkste succescriteria kunnen zien voor ‘duurzame groei’. De shopper is weliswaar steeds gehaaster, maar neemt ook een steeds bewustere houding aan in wat hij waar koopt. De shopper gaat zich steeds meer hechten aan gezondheids-, duurzaamheids- en rechtvaardigheidsaspecten. Het Sociaal en Cultureel Planbureau omschrijft deze shoppertrend als ‘buycotters’.

Mis
Wat mij opvalt als ik tijdens workshops aan retailers en leveranciers vraag naar hun doelstellingen, die een afspiegeling zouden moeten zijn van hun missie en visie, is de misfit hiermee met de dagelijkse praktijk. Noem het een hardnekkigheid in het negeren van de hedendaagse maatschappij, het negeren van de mens, de shopper en de consument. Want in nagenoeg alle gevallen staat niet de shopper of consument centraal, maar inspirerende doelen als marktaandeel, distributiegraad, margeverbetering, schapaandeel, ROI, EBITDA, folderbijdrage. En dan vragen wij ons af waarom de shopper steeds minder loyaal is, er winkels sluiten en merken verdwijnen, ook al zijn ze nog zo groot of bestaan ze 100 jaar. Er gaat dus iets verschrikkelijks mis in de cascadering van de missie en visie.

IKEA
Dat brengt mij tot de lezing van IKEA. Een bedrijf dat inmiddels 36 jaar in Nederland aanwezig is en vorig boekjaar een recordomzet boekte. Waar of niet, het verhaal van Jeroen Hubert sloot naadloos aan op bovenstaande observatie. De missie van IKEA is ‘een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen’. In een mooi betoog wist Jeroen te vertellen dat IKEA te maken heeft met een steeds bewust wordende shopper. Een shopper die niet alleen naar kwaliteit en prijs kijkt maar ook naar ‘de wereld’. Bij ‘een beter dagelijks leven’ speelt duurzaamheid dus een belangrijke rol. Dat IKEA dit zeer serieus neemt blijkt onder andere uit het feit dat men alles in het werk stelt om in 2020 een volledig energieneutraal bedrijf te zijn. De visie zien we ook terug op de winkelvloer. Zo verkoopt IKEA bijvoorbeeld nog uitsluitend led-verlichting. Dit wegens de grote positieve milieu-impact.

Kou
Daarnaast heeft Ikea deze verlichting bewust, zoals Hubert het zelf verwoorde, ‘schrikbarend’ goedkoop op de markt gezet. Dit om led-verlichting bereikbaar te maken voor ‘zoveel mogelijk mensen’ (zie de visie). Bijkomend voordeel is vervolgens dat dit bijdraagt tot een nog positievere impact op het milieu. Veel supermarktorganisaties hebben een gelijksoortige visie als IKEA. Maar als ik de medewerkers spreek, of op de winkelvloer loop, wordt de visie nog onvoldoende omgezet in daden. Wil je echt het hart raken van de shopper dan zal je verder moeten gaan dan het ophangen van de beloftes op een kartonnen bord of het plaatsen van deuren voor koelingen. Leg de interne (commerciële) doelstellingen nogmaals eens kritisch langs je eigen visie en zorg voor een juiste balans waarbij welzijn & duurzaamheid ook geconcretiseerd worden zodat het zichtbaar(der) wordt. Doe het snel, want ondanks de opwarming van de aarde, zou de shopper je zomaar in de kou kunnen laten staan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: