www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Einde van de winkelstraat?

In Careality on 16/02/2016 at 18:05

Heeft u ook de afgelopen weken alle berichtgevingen kunnen volgen over het einde van de winkelstaat? Je zou er bijna angstig van worden. Heel bijzonder dat er aan ‘oud nieuws’ zoveel aandacht wordt geschonken. De shopper verandert in een sneltreinvaart zijn gedrag wat invloed heeft op het retail landschap. Het maakt niet uit of je groot of klein bent, het gaat erom dat je je zo snel mogelijk aanpast aan de nieuwe omgeving. Hierover wordt niet alleen jaren gepraat en geschreven maar is ook al jaren zichtbaar. Het enige wat ik hoop is dat door deze mediahype nu alles en iedereen wakker is geschud en gaat samenwerken; overheid, vastgoed, retailers en leveranciers.

Groei zelfstandigen
Vanwege alle negatieve en paniekerige aandacht zou je bijna een aantal echt interessante berichtjes over het hoofd zien. Zo neemt het aantal zelfstandige ondernemers voor het eerst weer toe binnen retail. Logisch, want zij zijn in staat sneller en beter te reageren op de lokale wensen van de shopper. Ook de filiaalbedrijven en hard franchisers zullen meer vrijheid moeten gaan geven voor lokaal ondernemerschap wil men relevant blijven voor de shopper ( én zo betere resultaten bereiken) Ik verwacht dat organisaties zeer snel op basis van lokale concurrentiepositie en wensen en behoeften van het verzorgingsgebied “modules” gaan aanbieden. Modules zonder afbreuk te doen aan de formule pijlers en in staat zijn om de relevantie en winstgevendheid per vierkante meter te optimaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar Walgreens/ Duane Read. Hier zie je op sommige locaties sushi bars, take aways of een uitgebreid wijnassortiment. Het is maar hoe ver je de behoefte van de shopper durft in te passen binnen je formule.

Verzorgingsproducten
Tweede interessante headline die mij opviel was de berichtgeving dat de supermarkt als branche in zijn geheel in het gedoemde middensegment terecht lijkt gekomen wat betreft verzorgingsproducten. De shopper blijkt vaker of naar de echte discounter of naar de luxere winkels te gaan. Natuurlijk is de supermarkt nog steeds een erg dominante branche, en praten we hier over eerste signalen, maar toch….. Mochten er mensen zijn die denken dat de 3de retailrevolutie de supermarkt in de kaart speelt, dan zie hier een signaal dat de shopper daar anders over denkt m.b.t. verzorgings- producten. Ik ben erg benieuwd of en hoe de supermarktbranche hierop gaat reageren.

Wie bent u?
Dat brengt mij tot u. Wat en wie bent u? Hoe ziet de shopper uw winkel, uw formule? Wie ziet u als uw concurrent, en klopt dat vanuit de ogen van uw shopper? Het retaillandschap verandert zo snel dat u dit continu dient te volgen. Wordt u vandaag nog gezien als luxe winkel, morgen zit u in het middensegment vanwege de komst van bijvoorbeeld een Rituals. Werd u gisteren gezien als goedkoop, vandaag zou u zomaar als duur gepercipieerd kunnen worden (of als niet bijzonder) door de komst van een category killer. (of low end retailer) En belangrijker nog, wat gaat u dan vervolgens ‘morgen’ met deze informatie doen. De evolutietheorie van Darwin is spijkerhard. Te laat veranderen betekent nu veelal het einde van uw winkel specifiek en afname van de lokale retail biodiversiteit in het algemeen. Dus rij/fiets/loop nu eens niet direct vanuit uw huis naar de winkel, maar ga eens op verkenningstocht en kijk naar de ontwikkeling binnen de jungle die retail heet. Wie weet vindt u nieuwe soorten binnen uw verzorgingsgebied wat maakt dat u zich moet aanpassen. Ik wens u veel plezier tijdens uw winkelsafari.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: