www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Leve de winkel!

In Levensmiddelenkrant on 12/02/2016 at 17:53

ZEVENBERGEN – Ik geef toe dat ik meer dan regelmatig in deze column aandacht besteed aan het veranderende shoppergedrag en de impact die dat heeft op de fysieke winkel. En ja, ook ik heb wel eens gezegd dat de winkel zoals we die nu kennen de derde retailrevolutie niet zal overleven.

Maar na drie weken mediabombardement over het einde van de fysieke winkelstraat ben ik er nu wel een beetje klaar mee. Ten eerste omdat het eigenlijk geen nieuws is. De evolutietheorie van Darwin gaat namelijk al decennialang op, ook voor retail. Het gaat er niet om hoe groot je bent, het gaat er om hoe snel je je kunt aanpassen aan de veranderende omgeving. Het enige waar iedereen nog aan moet wennen is dat de veranderingen nu veel sneller gaan en dat er nu toevallig een paar grote jongens zijn omgevallen. Werd er in de vorige eeuw niet ook zo’n doemscenario door de media geschetst toen veel speciaalzaken het loodje legden door de opkomst van de supermarkt?

Winkeldiversiteit
Ten tweede lijkt het erop dat ‘de winkelstraat’ zichzelf weet te reguleren. De leegstand is in 2015 niet verder afgenomen en de winkeldiversiteit gaat weer toenemen door nieuwe, relevante spelers, wat over het algemeen de aantrekkelijkheid ten goede zal komen. Interessant om te zien is dat hier ook online spelers tussen zitten. De invulling van deze spelers zal kunnen variëren van fysieke winkel, loyalty/experience centers, ophaalpunt of tot een mix van deze mogelijkheden.
Het kan zelfs zijn dat de ‘winkel’ een totaal andere bestemming krijgt. Stel dat er een groot pand in het centrum van een stad ter beschikking komt, dan zou dit zomaar een distributiecentrum kunnen worden. Om haar ‘één uur bezorgdienst’ te kunnen aanbieden heeft Amazon al de beschikking over diverse dc’s in centra van grote Amerikaanse steden.

Wakker
Het straatbeeld zal blijven(d) veranderen, niet iedereen zal het overleven en ook verschillende winkelstraten en centra zullen verdwijnen. What’s new? Het goede nieuws van de mediahype van de laatste tijd is wel dat iedereen nu echt wakker is. Dat hoop ik tenminste. Ondernemers, retailers, leveranciers, vastgoedorganisaties en de overheid moeten nu toch echt zijn doordrongen van de nieuwe werkelijkheid.  De eerste signalen zien we al. Vastgoedbedrijven krabben zichzelf achter de oren, de lokale overheid vertoont een steeds actievere rol richting de detailhandel, de winkeliersvereniging laat meer van zich horen. Er verschijnen nieuwe winkelconcepten met een duidelijke visie over de rol van de fysieke winkel in het aankoopproces (van hun aanbod) van een specifieke doelgroep. Verder neemt de convergentie tussen on- en offline toe en vervaagt de scheidslijn tussen eat now-, take- en make at home. Kortom, 2016 wordt een fascinerend jaar waarbij ik verwacht dat er serieus aandacht wordt besteed aan de shopper en deze als doel wordt gesteld en niet langer als hulpmiddel vanuit winstbejag.

Shopperoptimalisatie
Het mooie is dat u zelf vandaag al kunt beginnen met shopperoptimalisatie. Loop uw winkel uit en loop dan weer naar binnen. Staan er geen fietsen voor de ingang, hoe logisch is de entree ingedeeld voor de shopper, hoe is de sfeer, hoe schoon is de entree, hoe wordt de shopper geïnspireerd, is de muziek te beluisteren, hoe snel wordt een shopper geholpen als er problemen zijn om een wagentje los te trekken uit de rij? Etcetera,etcetera. Kortom, wat is uw score aan het begin van de instore shopper journey? Ondanks alle veranderingen blijven sommige dingen bij het oude. Ook in de nieuwe retailwereld is de eerste (onbewuste) indruk is een daalder waard!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: