www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Duurzaamheid

In Levensmiddelenkrant on 17/12/2015 at 18:12

ZEVENBERGEN – Afgelopen week mocht ik een symposium bijwonen over hoe de Nederlander gezonder te krijgen: gezond in lijf en geest. Ik heb de afgelopen jaren zelden zo’n levendige en gepassioneerde bijeenkomst meegemaakt.

Het gevoel wat na afloop bij mij overheerste was dat wij, ‘de levensmiddelenindustrie’, een belangrijke rol kunnen spelen in deze maatschappelijke discussie, maar nog niet echt doorpakken. Oftewel we herkennen de ontwikkeling en noodzaak, willen wel doorpakken, maar kunnen en durven nog niet.

KPIsDe meest gehoorde motivatie om niet door te pakken is dat we bang zijn klanten te verliezen, dat de (grote) leveranciers er nog niet klaar voor zijn en dat de huidige businessmodellen hier nog niet op aansluiten. Met andere woorden: de huidige KPI’s (kritieke presentatie-indicatoren) staan een gezonder Nederland in de weg. Veel voorbeelden zijn de revue gepasseerd, van rotte bananen bij het kassameubel tot een winstgevende introductie van een nieuw energydrankje. Om over onhaalbare folderbijdragen nog maar niet te spreken.

Is dat zo’n kommer en kwel? Absoluut niet. Een gezonde geest groeit. En verantwoord groeit eveneens. Maar op het gebied van een gezond lijf wil het nog niet echt vlotten. Hier lijkt de handrem er nog echt op te zitten. Het is niet voor niets dat anno 2015 nog steeds 75 procent van de Nederlander ongezond leeft, volgens het CBS en het RIVM. De chaos die de laatste weken in de hoofden van de mensen is ontstaan over de Schijf van Vijf zal hier zeker geen bijdrage gaan leveren (vlees nu net zo slecht als roken? Belachelijk!) Het zal nog een hele klus worden om de verwarrende berichtgeving te corrigeren.

Willen we de Nederlander gezonder krijgen, dan zullen we het gedrag actief moeten gaan beïnvloeden. We zullen de mensen moeten gaan betrekken, gaan helpen. De helft van de Nederlanders wil tenslotte gezonder leven, maar met het uitdelen van foldertjes en het ontwikkelen van nog meer gezondheidsclaims zal dit niet gaan lukken.

Wil je echt het verschil gaan maken, dan dienen we de KPI’s bij te stellen. Stop met KPI’s zoals ‘x procent omzetgroei in ‘gezondere’ producten’ of ‘x aantal succesvolle nieuwe introducties met minder dan x calorieën’. Stel de doelgroep shopper nu eens echt centraal en verbind hier je KPI’s aan. Dus: ‘de gemiddelde BMI-index van mijn doelgroep neemt af met x procent’, of ‘x procent van mijn doelgroep doet actief aan sport’. Wat hieruit voortvloeit is een heel andere invulling van de marketingmix. Op de winkelvloer een voedingsdeskundige, een fitnessabonnement gekoppeld aan je loyaliteitsprogramma (hoe meer je beweegt, des te meer loyaltypunten) en op de kassabon een beloning als de samenstelling van producten aan de Schijf van Vijf voldoet.

Ver weg? Ja en nee. In Nederland zijn we nog niet zover, maar op een afstand van acht uur vliegen zien we dit al gebeuren. Met Wholefoods die hierin vooroploopt, maar ook een Walgreens die actief bezig is haar klanten gezonder te krijgen. Wie geeft in Nederland het startschot?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: