www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Nationale “net niet” dag

In Levensmiddelenkrant on 26/11/2015 at 19:17

Op het moment dat u deze tekst leest ligt 24 oktober alweer achter u. Een dag waar u het misschien nu nog over heeft… of heeft u geen idee waarover ik het heb? 

Nadat in Amerika begin oktober deze bijzondere dag voor het tweede opeenvolgende jaar werd gevierd met extra media aandacht, benoeming van ambassadeurs en het uitdelen van 1,1 miljoen salades aan studenten in publieke scholen in New York, was het 24 oktober de beurt aan Nederland. Misschien ben ik niet representatief voor de gemiddelde Nederlander, maar als ‘FMCG-er’ ontkwam je er niet aan. In de  (vak)pers werd dit groots aangekondigd. Weet u inmiddels waar het over gaat?

Vol verwachting klopte mijn hart toen ik 24 oktober mijn lokale supermarkt ging bezoeken. Bij de ingang moest ik mij eerst langs de dorpsbedelaar en De Telegraaf-verkopers worstelen, toch wel enigszins teleurgesteld. Ik had gehoopt om iets te zien dat aansloot op deze nationale dag. Dan maar overweldigd worden in de supermarkt.

Ik kan een lang verhaal kort maken. Ook binnen was er werkelijks niets, maar dan ook niets terug te vinden. Op de desbetreffende afdeling geen demonstratie, promotie of display die naar deze nationale dag verwees. Zelfs nog geen schapstrip. Ik was nog niet uit het veld geslagen en vroeg aan het personeel waar in de winkel deze dag onder de aandacht werd gebracht. Het personeel keek mij aan alsof ze water zagen branden. “Meneer, wat zegt u? ..De eerste Nationale Boerenkooldag? Een dag die in het teken staat van het inspireren van de consument tot het eten van meer groente?  Een dag die geïnitieerd is door  Koninklijke VEZET in samenwerking met hun boerenkooltelers en Albert Heijn? Sorry, nooit van gehoord. Weet u zeker dat het dit jaar is?”  Ik pakte mijn mobiel en liet de medewerkers mijn gelijk zien. En ja, in Amsterdam kan je zelfs in diverse winkels speciale boerenkool truien kopen. Niet dat de rest van Nederland daar iets aan heeft, maar toch wel een leuk idee voor alle reclamemakers en  marketeers die de daar wonen. Inmiddels is de trui trouwens ook online verkrijgbaar.

Ben ik nu te cynisch? Als shopper marketeer ben ik continue op zoek naar verbeteringen in ROE, oftewel return of engagement. Nadat ik de winkel had verlaten heb ik nog tien willekeurige mensen aangesproken en niemand was op de hoogte van De Nationale Boerenkooldag. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen. Is er geen geld en tijd (dus kosten) besteed door de initiatiefnemers aan deze dag.  Zijn er geen dure copywriters aan te pas gekomen.  Maar als mijn supermarkt representatief was voor deze campagne, dan zou ik zeggen, ga terug naar de tekentafel.  Maak je online belofte offline waar. Zorg voor een consistente campagne, of doe het anders niet.

Maar misschien is het wel een hoax. Ik hoop het. Dit was het in ieder geval wel in de stad waar ik woon.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: