www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Samenwerking

In Levensmiddelenkrant on 14/10/2015 at 17:10

Never a dull moment. De eerste twee letters van FMCG staat niet voor niets voor Fast Moving. Ik heb het dan niet zozeer over de rotatiesnelheid maar meer over de snelheid waarin de markt zich als totaal beweegt, of moet bewegen om de shopper bij te kunnen benen.

Zomaar een greep uit een aantal persberichten van de afgelopen twee weken. De online bestedingen van de food- dan wel ‘near food’-markt stegen met 34 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Lidl heeft de grens van een half miljoen fans op Facebook gepasseerd. HelloFresh ziet haar abonneebestand in één jaar tijd vervijfvoudigen. Aldi stapt samen met Napster in online muziekstreaming in Duitsland. Aldi en Lidl zien hun verkopen de afgelopen 3 maanden in Engeland groeien met respectievelijk 17,3 en 16 procent.

Doe-maar-lekker-duurzaam-aktieHet landschap van vandaag is niet het landschap van morgen. Als retailer en ondernemer is het geen optie om stil te zitten. Zelfs als je momenteel succesvol bent, zal je 24/7 alert moeten zijn om relevant te blijven voor de shopper. Natuurlijk speelt de supermarkt nog steeds een zeer dominante rol voor de shopper als het gaat om de aankoop van dagelijkse primaire levensbehoeften, maar deze machtspositie wordt aan alle kanten aangevallen. Dat betekent innoveren (on- en offline) en keuzes maken. Keuzes maken in wat je wilt zijn en voor wie. Keuzes maken in aanbod, zowel in producten als diensten. Keuzes maken in personeelsbeleid, in je omnichannelstrategie, noem maar op. Het allerbelangrijkste is dat er een keuze gemaakt wordt op een dusdanige manier dat het voor je doelgroepshopper duidelijk is dat je voor hem of haar gekozen hebt. Doe je dat niet, dan ben je minder relevant.

Stel dat je zegt dat je een fullservicesupermarkt bent, en je geen duidelijke keuze gemaakt hebt. Dan zou het kunnen dat je veel shoppers kwijt raakt aan bijvoorbeeld Aldi en Lidl. De kwaliteit en prijs van de daar aangeboden producten zijn van dien aard, dat je je op prijs en huis- en fancymerk alleen niet meer kunt onderscheiden. Kijken we daarnaast naar het sociale profiel van deze twee retailers dan zien we hier een ruime vertegenwoordiging van de A-B klasse. Dus ook dat domein heb je verloren.

Stel dat je zegt A-merkleverancier te zijn. Had je het al steeds lastiger om de gunst te winnen van shoppers die rondliepen in een supermarkt die jouw A-merk nog verkocht, komt hier ook nog eens de gehele shopper- (en branche)verschuiving overheen! Nog minder kans dat de shoppers (on- en offline) worden geconfronteerd met je producten en erger nog, men lijkt het niet eens erg te vinden.

Eén van de meest voor de hand liggende opties om iets aan relevantie terug te winnen is dat de full-servicesupermarkten en A-merkleveranciers gaan samenwerken. Samen kijken welke doelgroep wat nodig heeft en hoe je met een gedifferentieerde aanpak het verschil kunt maken ten opzichte van je concurrent. Met samenwerken bedoel ik niet de jaargesprekken.

Kijk eens over de grens waar retailers en leveranciers tot wel achttien maanden de tijd nemen om gezamenlijk tot een perfect plan te komen. Van productontwikkeling tot shoppermarketingstrategie. Gaat dit te ver? Zet dit dan op de agenda van het jaargesprek. Het is nog niet te laat!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: