www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Transparantie

In Levensmiddelenkrant on 08/10/2015 at 17:33

Dat de shopper en consument in een continu en razend tempo verandert is duidelijk. Zijn aankoop- en beslisproces is niet meer te vergelijken met dat van ‘gisteren’. Daar loert toch nog een groot gevaar voor veel retailers en ondernemers. Gevangen door oude denkwijzen of gegijzeld door de, op de oude economie gestoelde, bedrijfsstructuren lopen we achter de feiten aan. Aanhaken op deze economische opleving kan, maar dat gaat verder dan een nieuw likje verf aan de buitenkant.

TransparantieDe shopper van vandaag is bereid om geld uit te geven, maar wil meer dan ooit waar voor zijn geld. Om er zomaar een paar te noemen: een service en beleving conform verwachting, een eerlijke prijs, een goed product en dit alles zonder stress. Maar hij wil meer dan dat. Hij wil een goed gevoel hebben over waar hij zijn tijd en geld aan uitgeeft. Mijns inziens kunnen we dat terugbrengen tot een van de grootste shopperdrivers van dit moment: transparantie.

Transparant staat voor zuiver, ondubbelzinnig, duidelijk, begrijpelijk, controleerbaar, toetsbaar, helder. En dat gaat heel ver. Een exacte en duidelijke omschrijving van ingrediënten in producten is een must. Evenals de exacte herkomst van producten. Maar ook het 100 procent garanderen dat in het arbeids- of productieproces geen kinderarbeid of enige uitbuiting van milieu, mens of dier heeft plaatsgevonden. En dat alles dient u terstond te kunnen bewijzen als de shopper ernaar vraagt.

Dat we hierin nog niet slagen kunnen we wekelijks terugvinden in de media. Blijkbaar is nog niet iedereen doordrongen van het feit dat niets meer geheim zal blijven. Deze mensen zien transparantie nog steeds als gevaar, terwijl dit juist een kans is.

Transparantie kent dus vele facetten en is zeker geen sinecure. Daarbij is het ook nog zo dat de shopper bij gebrek aan transparantie hier ook geen waarde aan kan geven. Oftewel, hij zal in eerste instantie niet bereid zijn om hiervoor extra te betalen indien u dat niet in jip-en-janneketaal duidelijk maakt.

Als simpel voorbeeld: weet u het verschil tussen kooi-, bio-, scharrel- en vrijeuitloopkippen en wat voor invloed dit heeft op de kwaliteit en prijs? En vervolgens, hoe maakt u dat kenbaar en concreet naar uw shopper zodat hij dit binnen 1,8 seconde begrijpt? Bekijk de informatie die u momenteel geeft in het schap, op de verpakking of op uw menukaart en vraag uw shopper of hij hier soep van kan maken.

Eerlijk gezegd denk ik dat we pas aan het begin staan van transparantie, dus start vandaag en laat de shopper weten wat voor vlees hij in de kuip heeft. Hij zal u belonen door zijn tijd en geld aan u te gunnen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: