www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Lang leve de fietser

In Levensmiddelenkrant on 01/10/2015 at 17:21

Een hels kabaal kwam vanuit de ingang. Na de stilte kwamen de ‘oeh’-s en de ‘aah’-s. Nieuwsgierig als ik was liep ik ook richting het lawaai om te kijken wat er aan de hand was.

Wat bleek: een dame in een scootmobiel had een fiets, welke voor de ingang van de supermarkt stond, geraakt waardoor er een domino-effect in werking was getreden. Een aantal fietsen werden in de val meegenomen om te eindigen bij een fiets van een jonge man die zojuist een kratje bier op zijn bagagedrager had gezet. Het kratje bier had de val niet overleefd.

Het Customer Relevancy Model van Crawford en Mathews gaat ervan uit dat er bij de shopper vijf basisbehoeften zijn die de trekkracht bepalen van een winkel(formule). Deze basisbehoeften zijn prijs, product, service, beleving en gemak. Volgens de theorie achter dit model differentiëren succesvolle winkel(formules) zich door te excelleren op één van de vijf basisbehoeften, zich extra te differentiëren met één andere basisbehoefte en met de overige drie behoeften “op gelijke hoogte” te zitten versus de concurrentie.

Je hoeft geen retaildeskundige te zijn om te constateren dat sinds 20 oktober 2003 de supermarktbranche almachtig en succesvol de shopper heeft opgevoed met het idee dat het bij het kopen van levensmiddelen puur om de prijs gaat. Ik kan mij nog de tijd van voor 20 oktober 2003 herinneren. Als je het bijvoorbeeld over het Duitse retaillandschap had, vlogen de schampere opmerkingen je om je oren. Het was ‘het einde van retail’, het doemscenario waaraan niemand durfde te denken. Armoedig, discount, verschraald assortiment, minmarges…. Hoe vreemd kan het lopen. Nederlanders die aan de grens wonen zijn anno 2015 lyrisch over het mooie en rijke assortiment in Duitsland. Jaarlijks worden er vele inspiratietrips naar Duitsland georganiseerd, Duitse retail is hip en trendy…hebben wij in Nederland zitten slapen?

De-fietsers-spenderen-meer-aan-boodschappenMisschien lopen we een jaartje of tien achter op onze oosterburen om erachter te komen dat als iedereen zich op de basisbehoefte prijs richt, je niet succesvol kunt differentiëren…. met alle gevolgen van dien. Gelukkig zien we de laatste twee jaar mooie initiatieven (pilots) waarbij de winkel(formule) zich probeert te onderscheiden op andere basisbehoeften dan prijs.

Ik zie u denken: allemaal leuke theoretische prietpraat. Dat kost tijd en heel veel geld. En u wilt als ondernemer morgen al aan deze shopperperceptie gaan werken. Dat kan. Neem als voorbeeld gemak. De basisbehoefte gemak is en zal in toenemende mate het domein worden van ‘digitaal’ en ‘afhaal’. Dit betekent echter niet dat uw fysieke winkel hierin geen rol kan spelen. U dient op basisniveau in deze behoefte te voorzien; niet zozeer ten opzichte van uw concurrentie, maar laten we maar eens beginnen met de minimale shopperbehoeften.  Begin met invulling te geven aan de behoeften van uw meest waardevolle shopper: de fietser. De fietser spendeert tenslotte wekelijks 6% meer aan boodschappen dan de automobilist. Zorg derhalve voor voldoende en degelijke fietsenrekken! Het liefst overdekt en goed verlicht. De fietser zal dit zeer waarderen. Daarnaast wordt uw winkel prettiger bereikbaar door een fietsvrije ingang….en het scheelt u jaarlijks ook nog een hoop kratjes bier.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: