www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Wie is uw doelgroep?

In Careality on 08/09/2015 at 17:35

Eén van de belangrijkste succesfactoren voor een (fysieke) winkel is dat u relevant bent voor uw doelgroep. U weet wat er speelt onder deze doelgroep, wat hen drijft, wat hen gelukkig maakt, wat hun (onbewuste) behoeften zijn, hoe hun shoppergedrag eruit ziet en hoe uw winkel eruit moet zien om deze groep te behagen en binden. Open deur zou je zeggen. Dat is tenslotte de basis van het bestaan van retailing. Het succes valt en staat met de band met je klant. Verrassenderwijs blijkt lang niet iedere ondernemer dit helder op zijn netvlies te hebben, laat staan ernaar te handelen. Risico dat deze ondernemers lopen is dat ze niet meer relevant zijn voor geen enkele doelgroep met sluiting als gevolg.

Ken uw klant
Of u nu als zelfstandige ondernemer of als franchiser opereert, kennis over uw (potentiële) shopper is onontbeerlijk. Inzicht in uw shopper maakt dat u begrijpt waarom bepaalde mensen uw winkel voorbij lopen, waarom er bepaalde vragen gesteld worden, waarom een bepaald assortiment wel of niet loopt en hoe u op dit alles kunt anticiperen. Te vaak (en nog steeds) wordt gegrepen naar het excuus van recessie en prijs. Door deze ‘tunnelvisie’ graven veel ondernemers hun graf. Ze gaan zich nog meer richten op prijs terwijl dit niet de oorzaak en oplossing is van hun probleem.

Onderneem!
Begin bij het begin. Waarom bestaat uw winkel en voor wie? Of u nu uw doelgroep omschrijft als ‘de huisvrouw’,‘familie’of als‘veilige shopper’,‘luxe shopper’ of ‘hedonistische shopper’ het gaat erom dat u kennis heeft over deze mensen en wat uw positie en rol is binnen het gehele aankoopproces voor de door u gekozen productgroepen waarin u denkt dat u relevant bent voor deze groep. Dit maakt het voor u mogelijk om niet alleen uw assortiment en winkel aan te passen, het geeft u ook inzicht wat u kan en moet doen en aanbieden (en wanneer) om deze mensen te beïnvloeden om naar uw winkel te komen. Natuurlijk kunt u dit soort zaken opvragen bij het hoofdkantoor. Ook kunt u dit alles uitbesteden aan een extern bureau. Mocht het hoofdkantoor u geen inzicht geven of heeft u geen budget om een externe partij in te huren laat u dan vooral niet tegenhouden. U bent niet voor niets ondernemer geworden dus onderneem dan stappen om toch deze voor u cruciale kennis binnen te halen.

Stel vragen
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Een paar ideeën die u op weg kunnen helpen. Richt een klantenpanel op. Organiseer 3 of 4 keer per jaar een avond waarin u bepaalde informatie met hen deelt. Stel vragen/oproepen via uw Facebook-pagina. Laat uw personeel één bepaalde vraag aan uw klanten stellen bij het afrekenen. Stel uzelf ten doel om 2 shoppers per dag te spreken (over een bepaald onderwerp). Zorg wel dat u de antwoorden correct archiveert zodat u na verloop hier analyses op los kunt laten. Heeft u al een stagiair in dienst met een gerichte opdracht? Bekijk ook de mogelijkheden binnen uw winkeliersvereniging of als dat er niet is, praat eens met de ondernemers om u heen. Misschien hebben zij wel dezelfde informatiebehoefte als u. Kortom, maak werk van uw voortbestaan, start met uw shopper serieus te nemen door te weten wie hij of zij is!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: