www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Lang leve de shopper, de vooruitgang en het probabilisme

In Levensmiddelenkrant, Out-of-home on 01/09/2015 at 17:51

ZEVENBERGEN – In deze rubriek besteed ik normaal gesproken aandacht aan gebeurtenissen uit de praktijk van de winkelvloer. Herkenbare gebeurtenissen die invloed hebben op de shopper en waaruit tips en tricks vloeien die ik wil meegeven. Zo net voor de vakantie wil ik de spiegel eens omdraaien: geen aandacht voor de shopper maar voor u.

Regelmatig mag ik workshops geven aan retailers of leveranciers over hoe het verschil te maken op de winkelvloer binnen 1.8 seconde. Tijdens deze workshop sta ik stil bij het gegeven dat de shopper ook maar een mens is. Ik laat de deelnemers ervaren hoe beperkt en irrationeel het gedrag van de shopper is. Om vervolgens met verbetersuggesties te komen hoe je dit gedrag kunt beïnvloeden. Verbetersuggesties die leiden tot groei: veelal double digit! Zodra je met double digit groeicijfers komt, lijkt het wel dat veel deelnemers in paniek raken. Natuurlijk hebben de meesten nog nooit de dubbele groeicijfers gehaald, en zijn velen überhaubt al blij met groei, ook al is dit maar 0,1 procent. Bij de vragen die dan worden gesteld zit een mix van verbazing, argwaan en toch ook ongeloof. En dat terwijl de deelnemers nog geen vijf minuten daarvoor zélf ervaren hebben dat de shopper een irrationeel wezen is, bij wie 95 procent van het aankoop-beslisproces onbewust plaatsvindt. Ineens roepen deelnemers om een verklaring: toewijsbaar, wetenschappelijk onderbouwd, fact based en tot de twee decimalen uitgerekend. En bij voorkeur makkelijk en goedkoop uit te voeren… Deze rationele insteek is in mijn optiek de grootste doodsteek voor groei. Het geld ligt nog steeds op de winkelvloer. Het is echter lastig rapen als je in één hand een rekenmachine vast hebt.

Wilt u morgen extra geld verdienen, dan is dat mogelijk door u vandaag aan te passen aan het shoppergedrag. Er zijn zeven beginselen die ik graag met u eens wil delen om dit te doen, maar de allerbelangrijkste succesfactor bent u zelf. Sta open voor de gedachte dat uw shoppers en gasten mensen zijn. Irrationele wezens die nooit doen wat ze zeggen. Concreet betekent dit aanvaarding van het probabilisme. En dat is voor de branche waarin deterministen de overhand hebben een hele uitdaging. Het probabilisme is de leer van de waarschijnlijkheid. Een filosofische theorie die stelt dat ‘de werkelijkheid’ bestaat, maar nooit volledig kan worden gekend. Volgens het probabilisme kan waarheid door het voortschrijden van kennis alleen steeds beter worden benaderd. B volgt daarin niet op A, maar dankzij A is er ‘alleen een bepaalde waarschijnlijkheid’ dat B erop volgt. Voortschrijdende kennis maakt het wel mogelijk met grotere (maar nooit absolute) zekerheid uitspraken te doen. Probabilisme is het tegengestelde van determinisme. Determinisme is een filosofisch concept dat stelt dat elke gebeurtenis of stand van zaken veroorzaakt is door eerdere gebeurtenissen volgens de causale wetten die de wereld regelen en beheersen. Bij een radicale interpretatie (het harde determinisme) sluit dit in feite de menselijke vrije wil uit, omdat daarvoor in een rationeel universum geen plaats is. Wat vindt u geloofwaardiger? Lang leve de shopper, de vooruitgang en het probabilisme! “Het geld ligt nog steeds op de winkelvloer. Het is echter lastig rapen als je in één hand een rekenmachine vast hebt.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: