www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De hybride aanpak

In Careality on 13/08/2015 at 17:25

De winkelvloer is steeds ‘the first moment of truth’: retailers en leveranciers beseffen dat kennis van en focus op het koop- en beslisgedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage levert tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? En hoe dit te beïnvloeden? Art Frickus biedt inzicht.

Afgelopen week publiceerde CBS de omzetcijfers 1e kwartaal 2015 van de detailhandel. De detailhandel kende een kleine groei van 0,2%. Het online aandeel binnen de totale omzet van het midden- en grootbedrijf steeg met ruim 18% ten opzichte van vorig jaar. De omzet uit verkoop via het internet is gemiddeld nog maar zo’n 7 procent van de totale omzet van de detailhandel maar het neemt snel in
importantie toe. Betekent dit uiteindelijk het einde van de fysieke winkelvloer? Absoluut niet, sterker nog, de winkel lijkt de internetverkoop te versterken. De online omzetgroei in het 1e kwartaal van multi-channel spelers (combinatie fysiek met webshop) bedraagt 23,5% terwijl de pure’ online spelers blijven steken op een groei van 14,4%).

Mobiele shopper
Steeds meer shoppers gebruiken hun mobiel in de fysieke winkel. Tot niet zo lang geleden zagen veel ondernemers de mobiele shopper als een bedreiging. De mobiele shopper is echter niet meer weg te denken uit de winkel. Ruim 80% van de shopper heeft zijn mobiel bij zich en een kleine 50% van de shopper gebruikt de mobiel regelmatig tijdens het shoppen (oa. voor productinformatie of prijsvergelijk). Als dit ze lastig wordt gemaakt, dan is de kans groot dat ze de winkel ‘empty handed’ verlaten. Gratis internet is inmiddels een randvoorwaarde geworden en ondersteunt het service- en prijsimago van de winkel. Ook al zal de shopper geen gebruikmaken van zijn mobiel tijdens het shoppen, het niet hebben ervan wordt als klantonvriendelijk en duur ervaren (moet ik naast het betaald parkeren ook nog betalen voor internet!). Waar of niet waar, doet er niet toe. Dit is de beleving van de shopper.

Kostenpost?
Veel ondernemers zien het aanbieden van gratis internet nog steeds als een kostenpost. En dat is jammer…voor hen. Ze lopen hierdoor klanten en omzet mis. Mobiele technologie maakt het mogelijk, mits goed aangepakt, dat de aankoopbarrières worden weggenomen en dat shoppers geactiveerd worden. Dit resulteert in een voller winkelmandje. Via de mobiel kunnen shoppers extra informatie opvragen van producten, YouTube-filmpjes bekijken hoe ze bepaalde producten moeten gebruiken, reviews lezen van producten (erg belangrijk) of de prijs vergelijken van het product. Via Beacon-technologie kunnen de ondernemers daarnaast ook hun shopper informeren over een actie of nieuw product. Gepubliceerde resultaten laten zien dat een goed uitgevoerde Beacon-activatie tot een omzetstijging van 8% kan leiden.

Oprechte interesse
Natuurlijk zou u voor dit alles ook uw personeel in kunnen zetten. Personeel is niet voor niets één van de belangrijkste toegevoegde waarden van de fysieke winkel, toch? Maar de kracht ligt in een hybride aanpak. Want niet iedereen zit altijd te wachten op persoonlijke aandacht, u bent niet in staat om altijd iedereen snel en efficiënt te bedienen en ook u vergeet wel eens een mooie aanbieding aan te prijzen. De technologie ontzorgt u op vele terreinen en maakt dat u echt tijd kunt vrijmaken voor uw shopper. In plaats van uw tijd te verspillen aan productinformatie, kunt u vragen stellen als “Hoe gaat het met u?” of “Hoe was uw vakantie” . We blijven tenslotte allemaal mens en niets kan op tegen oprechte interesse, mobiel of geen mobiel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: