www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De beste tijd

In Careality on 10/06/2015 at 17:39

“Maar meneer, ik moet aan mijn personeel denken! Het gezin is niet voor niets de hoeksteen van de samenleving. Dit kan ik echt niet van ze verlangen. Trouwens, ik zie mijzelf al thuiskomen en vertellen dat ik niet meer om half zeven thuis eet. Ik moet steeds harder werken want de omzet loopt al jaren terug, en dan niet thuis kunnen eten?”

Na onze ‘luiertijd’, de tijd waarin we het als baby best wel prettig vinden om van een vieze luier verlost te worden, vindt de mens, dus ook de ondernemer, het van nature lastig om om te gaan met verandering. Onze hersenen strubbelen tegen want het moet nieuwe verbindingen aanleggen en dat is vermoeiend. Daarnaast is het mogelijk dat iets nieuws ‘gevaarlijk’ of ‘onbekend’ is, dus zetten onze hersenen ons (onbewust) in de ‘fight or run’ modus. Kortom, de bovenstaande reactie van de ondernemer over aangepaste openingstijden is een vrij logische reactie… maar is deze wel zo verstandig?

Winst per openingsuur
Recentelijk heb ik een analyse mogen maken voor een ondernemer met een aantal winkels en onder andere gekeken naar de winstgevendheid per openingsuur. Wat iedereen eigenlijk al wist, maar wat eens te meer duidelijk werd, is dat de meeste winkels in de ochtenduren niet winstgevend zijn. Nauwelijks bezoekers, en degenen die komen, hebben een kleine kassa-aanslag. Door het tegenvallende bedrijfsresultaat had de ondernemer al bezuinigd op het personeelsbestand en had in potlood ook al een opfrisbeurt van zijn winkels doorgestreept. Hij dacht er zelfs over na om één van de winkels te sluiten. Uit een enquête onder zijn huidige klanten bleek dat de ondernemer het juist moest hebben van zijn ‘expertise’ en dat men de winkel weliswaar vertrouwd vond maar niet inspirerend, uniek en verrassend. Men gaf ook eerlijk aan vaker elders te gaan kopen. Tot slot bestond zijn huidige klantenkring uit shoppers die de winkels al jarenlang bezochten. Zeer weinig tot geen nieuwe shoppers die de weg naar zijn winkels wisten te vinden. Opmerkelijk, omdat in een aantal gemeentes waar hij vestigingen heeft, nieuwbouwbuurten zijn opgeleverd.

Tijden verschuiven
Kortom, werk aan de winkel, om te beginnen met de optimalisatie van de openingstijden. En als we teruggaan naar eerstgenoemde ondernemer die om 18.30 thuis wilt eten. Ik vrees dat u en uw personeelsleden binnenkort alle tijd hebben om te eten. Hoe laat u maar wilt! De tijden zijn veranderd! Steeds meer ondernemers zien in dat ze onderling moeten samenwerken om het voor de shopper aantrekkelijk te maken. Dat doe je niet door open te zijn als het merendeel van je klantenkring werkt (en gesloten als men wel tijd heeft). Ik woon in een dorp van nog geen 16.000 inwoners. De supermarkten zijn inmiddels open tot 20.00. Pearl is op werkdagen tot 19.00 open (op afspraak) en Brainwash is tot 20.00 open. Dit is (hopelijk) nog maar het begin. Hoe meer winkels er open zijn, des te relevanter, gezelliger en veiliger voor de shopper! Het vergt geen investering, alleen een verschuiving van tijden. De overheid is inmiddels ook wakker geworden want ‘leegstand’ is een maatschappelijk probleem , dus ook zij zullen welwillend staan tegenover initiatieven die helpen het (winkel)centrum te revitaliseren. Het is de hoogste tijd om naar de shopper te luisteren! Voor veel winkels is het 2 voor 12, dus wacht niet te lang en ga praten met je collega-ondernemers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: