www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Win de gunst van de shopper op het juiste moment

In Out-of-home on 09/06/2015 at 17:50

Om uw aandacht te trekken had ik misschien het kopje moeten veranderen in ‘de strijd om het juiste moment’. Kijkend naar het verleden wordt er binnen onze branche namelijk nog steeds gedacht en geschreven vanuit strijd. De strijd om maagaandeel, de store wars en battle of the shelfs, de macht in aandacht en het gevecht om bandbreedte, noem maar op.

Grappig, als je bedenkt dat al deze termen eigenlijk betekenen dat de consument en shopper niet serieus worden genomen. Alles wordt beredeneerd vanuit eigen doelstellingen en gewin. De consument en de shopper zijn het lijdend voorwerp. Terwijl deze twee nu juist leidend zijn geworden! De shopper en consument zijn on the run, dat is iedere dag te lezen en te zien in de media. De in zichzelf gekeerde retailer, ondernemer of fabrikant weet niet meer waar hij het zoeken moet. Chaos en paniek, faillissementen en klaagzangen voeren de boventoon. En dat terwijl we in een geweldige tijd leven, waarin het ‘omdenken’ een randvoorwaarde is geworden om te overleven.

BroodjesEen aspect van de verandering dat nog onderbelicht is, maar wel belangrijker wordt, wil ik toch nog een keer onderstrepen. Dat is namelijk dat de tijd die tussen het moment van aankoop en consumptie ligt, afneemt. Dat heeft veel oorzaken zoals vergrijzing, vereenzaming, technologische ontwikkelingen en de veranderende houding en levenswijze. De dominantie van de supermarkt binnen de foodconsumptie is overweldigend. Ongeveer de helft wat de Nederlander eet of drinkt, komt uit de supermarkt en dit aandeel groeit nog steeds. Dit aandeel zal nog verder groeien, omdat de supermarkt een van de laatste aankoopbarrières aan het wegnemen is door de openingstijden te verruimen.

Al sinds de jaren tachtig roepen we met zijn allen dat we in een 24-uurseconomie leven, maar gedwongen door de shopper gaan ketens hier nu eindelijk naar handelen. Open de deuren op het moment dat de shopper of consument hier behoefte aan heeft! Toch zijn we er nog niet. De supermarkt is nu weliswaar open op zondagmiddag, maar wie vult de zondagochtend in? Ik woon vlakbij de Belgische grens en ga zondagochtend regelmatig dáár naar de bakker. Heerlijk!

Inspelen op de tijdsmomenten van de shopper, dat betekent nogal wat. Het vergt zowel continuïteit als flexibiliteit. Je moet de shopper de zekerheid geven dat je open bent op het moment dat hij dat wil en tegelijkertijd moet je operatie zo ingesteld zijn dat je altijd de optimale lokale service en beleving kunt bieden. Niet voor niets zijn kleinere winkels en convenienceretailing snel groeiende en succesvol. Veelal gedreven door ondernemers zijn ze flexibel, kennen ze de omgeving en weten ze wat ze op welk moment moeten doen om mensen naar de winkel te krijgen. Van openingstijden tot aanbod: alles draait om op het juiste moment het juiste te kunnen bieden. Niets nieuws onder de zon, zul je zeggen, dat doen we al jaren.

De feiten spreken dat echter keihard tegen. Kortom, denk nu niet eerst vanuit strijd maar vanuit gunst! Voorbeeld? Het is 27 graden, maar het zwembad gaat om 18.30 uur dicht. Waarom? Omdat dit zo is afgesproken en de badmeester naar huis wil.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: