www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Gezond verstand

In Levensmiddelenkrant on 04/06/2015 at 17:08

Iemand die een supermarkt uitloopt zonder af te rekenen is gauw verdacht. Laatst was ik getuige van zo’n voorval. De vrouw in kwestie had niets in haar tas, want ze had niet kunnen vinden wat ze nodig had. Na de tascontrole verliet ze in snel tempo met een soort schuldgevoel de supermarkt. Alsof ze betrapt was op iets ergs.

ah_bio_pop-up_store-11_fotograaf_marco_de_swart_11Dit deed mij maar weer eens beseffen in wat voor luxe de supermarktwereld leeft. Ik heb net een onderzoek afgerond in de non-foodbranche waar de conversieratio (het aantal kopers vs. aantal bezoekers) onder de 10 procent ligt. Het aantal shoppers dat met lege handen een supermarkt verlaat, is op een hand te tellen. We staan er niet altijd bij stil, maar ‘de uitvinding’ van de supermarkt is er een van wereldformaat. De shopper weet vooraf al dat de super bijna altijd een bevredigende oplossing kan bieden voor zijn of haar behoeften.

Is de branche niet te verwend geworden door deze gedachte? Zijn supermarkten te veel achterover gaan leunen met de gedachte Ach, de shoppers komen vanzelf wel? Natuurlijk, er wordt volop geadverteerd in tv en overige (digitale) media en er worden pilotwinkels geopend met nog meer versbeleving. Dus hoezo ‘achterover leunen’? De conversie ligt tenslotte niet zomaar op bijna 100 procent in de supermarkt.

Maar toch… alle retailers hebben ambitieuze plannen waar het woordje ‘groei’ in voorkomt. Echter, ik heb het gevoel dat het allemaal net niet voldoende is als we het gedrag van de shopper daadwerkelijk willen veranderen. Alle inspanningen en investeringen ten spijt. Want als je wilt groeien, dan zal de shopper iets anders bij jou in de winkel moeten gaan doen. Dat start en eindigt niet met een tv-commercial of een folder alleen. Hiervoor is een geïntegreerde en coherente aanpak van de gehele (doelgroep) shopper journey nodig.

Een voorbeeld. Het CBS publiceerde een onderzoek waaruit blijkt dat Nederland te weinig groente, fruit en vis eet. Ongeveer een kwart van de bevolking haalt de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Oftewel 75 procent niet! Hoe lang zijn we hier met z’n allen al niet bezig om de Nederlander gezonder te maken? Veertig jaar?

Dat gezondheid inmiddels geen trend meer is maar een randvoorwaarde is iedereen wel duidelijk. Wij, de Nederlanders, willen maximaal genieten van ons leven en we zijn ons er inmiddels meer dan bewust van dat voeding een belangrijke voorwaarde is. Maar denken en doen zijn schijnbaar twee verschillende dingen. Ligt de oorzaak bij het feit dat de levensmiddelenindustrie binnen de shopper journey verschillende signalen afgeeft?

Op tv worden we momenteel gebombardeerd met gezondheid en bioreclame. De ene supermarkt is nog ‘groener’ dan de andere. Maar we weten toch dat de gemiddelde Nederlander zeer beperkt is in zijn of haar kookkunsten en kennis over eten? Dus als de shopper op de agf-afdeling niet geholpen wordt om anders te eten, dan kiezen zijn hersenen de weg van de minste weerstand en koopt hij datgene wat hij altijd al kocht: vaak de ongezondere producten die ook nog volop worden aangeprezen.

Wil je de Nederlander serieus verantwoorder laten eten, dan zal de industrie hiervoor een 360 graden shoppermarketingprogramma moeten ontwikkelen. Nu is het te versnipperd om echt impact te hebben. We laten onze marketinginspanningen nog te veel leiden door de huidige businessmodellen waarin bijvoorbeeld het aantal folderuitingen en promotiebijdragen leidend zijn. Denk vanuit de shopper en hoe je hem kan helpen zijn gedrag te veranderen, de verkoop volgt vanzelf. Food for thought?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: