www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Klein knopje, grote gevolgen

In Levensmiddelenkrant on 30/04/2015 at 17:36

Shoppers zijn continu op zoek naar een nog betere besteding van hun tijd. Tijdens veel shopmissies kan hij inderdaad nog behoorlijk wat tijd besparen. Een knop kan wonderen doen.

Afgelopen week was het zover, de eerste zomerse dag. Net als andere miljoenen Nederlanders trok ook ik richting het terras. Na het confisqueren van het tafeltje begon het jagen. Jagen op een blik van de ober. Die zich op zijn beurt in het zweet werkte, maar duidelijk de drukte niet aankon. Wij mensen vinden tien seconden wachten tegenwoordig al veel te lang, dus de strijd om de ober werd al gauw een ware kwelling. Pas na ruim vijf minuten werden wij geholpen door een aardige ober die zijn excuses maakte. Bij een tweede bestelling werd het wachten nog dramatischer en zijn we vertrokken.

Hoe het ook anders kan, bleek tijdens mijn bezoek in Azië. Daar hebben veel horecagelegenheden een bestelknop geïnstalleerd op iedere tafel. Zodra je erop drukt, kan de ober precies zien welke tafel iets wil bestellen. Bovendien wordt de tijd geregistreerd en wordt iedereen op volgorde bediend. Hoe relaxed is dat! Vanaf het moment dat je in je stoeltje ploft en op het knopje hebt gedrukt, kan het ware genieten van het mooie weer beginnen. Het blijkt dat je ook nog sneller geholpen wordt. De gastbeleving is niet alleen beter, ook de loyaliteit en besteding nemen toe.

Tijdverspilling
Shoppers zoeken altijd naar een nog betere beleving en besteding van hun tijd. Dat geldt ook voor een steeds groter wordende groep bij de aankoop van levensmiddelen. Online bestellen, pick-up-points en maaltijdenboxen worden door deze groep shoppers als relevant en gemakkelijk ervaren. Maar dat op afstand boodschappen doen heeft nog wel een nadeel. Shoppers vergeten geregeld bepaalde boodschappen te bestellen. In de fysieke winkel word je nog wel eens herinnerd aan producten die je moet meenemen, maar deze herinneringen ontbreken vaak bij het online boodschappen doen. Supermarkten of conveniencewinkels in de buurt van pick-up-points zien dan ook steeds meer klanten die komen voor deze vergeten boodschap. De efficiënte shopper ziet dit als een straf en pure tijdverspilling.

amazonHoe dit te voorkomen? Misschien heeft webwinkelketen Amazon de oplossing. Sinds eind maart heeft het bedrijf voor haar ‘prime’-klanten een start gemaakt met Amazon Dash. Dat is een zelfklevende bestelknop van een bepaald product die je op de meest relevante locatie van dat product in huis kunt aanbrengen. Bijvoorbeeld bij de wasmachine de knop van je favoriete wasmiddel. De knop (dash) staat in verbinding met je mobiele apparaat en Amazon-account. Dat maakt dat de knop tegelijkertijd butler, kassa én bezorger. Op dit moment kan de ‘prime’-shopper van Amazon kiezen uit zeventien merken en krijgt hij maximaal drie knoppen. De merken zijn Huggies, Tide, Bounty, Gillette, Olay, Glad, Clorox wipes, Cottonelle, Gerber Formula, Larabar, Kraft Mac and Cheese, Maxwell House Coffee, Gatorade, Izze, Smartwater, L’Oreal Paris, and Wellpet Pet Food. Achter het knopje zit een geavanceerd computerprogramma dat communiceert met mobiele apparaten. Voor zowel Amazon als voor de individuele merken biedt het vele mogelijkheden. Voor de shopper betekent het gemak, tijdsbesparing en voorkomt het de frustratie van de vergeten boodschap. Net zoals op het terras zou het knopje thuis zo maar grote gevolgen kunnen hebben voor het shoppergedrag. Dit zou weleens een echte game changer kunnen zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: