www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De ‘deletende’ consument

In Levensmiddelenkrant on 16/04/2015 at 17:42

Dagelijks worden we gebombardeerd met uitkomsten van onderzoeken. Je kunt door de bomen het bos niet meer zien. De opdrachtgever van het onderzoek is niet altijd bekend (wie betaalt, bepaalt meestal). Dat maakt dat het een uitdaging is om de uitkomsten klakkeloos als waarheid aan te nemen.

Maar toch kun je soms een rode draad ontdekken. Afgelopen week viel mijn oog op twee artikelen over loyalty. Eén betrof een onderzoek door Aimia Insititute in Engeland en het andere door Colloquy in Amerika. De uitkomsten van beide onderzoeken onderstrepen namelijk de toenemende macht van de shopper. Daarnaast laten deze onderzoeken ook zien dat nog te veel (shopper-)marketeers de verkeerde KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) nastreven of in kaart brengen om het succes te meten. Degenen die dachten dat door de opkomst van digitaal de shopper (of consument) gemakkelijker te bereiken zou zijn, vergist zich bijvoorbeeld gruwelijk. De digitalisering heeft de shopper juist nog meer macht gegeven.
Deletende-consumentDe shopper kan zich nu niet alleen 24/7 oriënteren, laten informeren, shoppen én zijn mening geven, maar hij kan zich ook 24/7 voor u afsluiten! Het aantal downloads van apps of het aantal uitgegeven loyaltykaarten zegt namelijk niets over de impact die dit heeft op het gedrag en attitude van de shopper. Daarnaast weten we al jaren dat kijkcijfers van programma’s eveneens een bedrieglijk beeld geven als het gaat om daadwerkelijk bereik. En dit bereik neemt jaarlijks ook nog eens af. Kortom, er is een nieuwe shopper ontstaan. Martin Hayward van Aimia noemt deze groep zeer passend de ‘deletist consumer’, ofwel de ‘deletende consument’. Alhoewel de onderzoeken in Engeland en in Amerika zijn gehouden, verwacht ik niet dat deze cijfers in Nederland heel veel zullen afwijken.

Bijgaand enkele gepubliceerde feitjes.

  • 74% van de ondervraagde Britten vindt dat hij teveel emails van merken ontvangt
  • Een vijfde (19%) zegt dat men het huidige volume van communicatie niet meer aan kan.
  • 55% van de ondervraagden heeft branded apps met push notificaties verwijderd.
  • 69% van de Britten heeft op social media merken ‘ge-unfollowed’ als men de commerciële uitingen niet relevant vond.
  • Een gemiddelde Amerikaan heeft 29 loyalty programma’s maar is met slechts 12 actief. De participatiegraad daarvan neemt elk jaar af; van 46% in 2010 naar 42% in 2016.

Hoe tegenstijdig zijn deze cijfers als je kijkt naar de jaarlijks gepubliceerde branchecijfers. Hoewel de rek er nu wel een beetje uit is, groeide de netto bestedingen aan televisiereclames in Nederland naar 964 miljoen in 2014. Online video advertising is nog klein maar groeide met 70% naar 21 miljoen in Nederland. Facebook ziet zijn inkomsten groeien, de digitale advertentiemarkt groeit eveneens en het aantal loyaltyprogramma’s stijgt ook enorm. Kortom: er lijkt geen einde te komen aan de groei in omzet, terwijl je op z’n minst twijfels kunt hebben over de effectiviteit van onze bestedingen. Wilt u uw mediabudget slimmer inzetten: kijk om u heen. Ook de Nederlander raakt steeds geïrriteerder doordat hij continu bestookt wordt met niet-relevante commerciële uitingen. Het wordt tijd dat de industrie bij zichzelf te rade gaat en luistert naar zichzelf. Als mens, als shopper en als consument.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: