www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Inspiratie!

In Levensmiddelenkrant on 14/04/2015 at 17:45

Nieuwe winkelformules zien aan de lopende band het daglicht, maar tegelijkertijd daalt het aantal traditionele winkels hard in aantal. Uiteindelijk zullen alleen de winkels blijven bestaan die het hart van de shopper winnen.

Onlangs in het nieuws: Praxis ziet ruimte voor een nieuw decoratief tuincentrum in ons land. De bouwmarktketen opende 11 maart zijn eerste vijf (!) vestigingen van Praxis Tuincentrum, waar de volledige focus op groen ligt. Daarnaast richt de nieuwe formule zich op decoratie, dierbenodigdheden en natuurlijk horeca. Dit alles gebaseerd op de maatschappelijke trends en gericht op nieuwe (vergeten?) doelgroepen.

shopper_talk_artIets minder groot, maar even interessant is de opening van de exclusieve denim store The Bakery door modeketen Only for Men in het Brabantse Reusel. The Bakery omschrijft zichzelf als meer dan een exclusieve denim store, het ziet zichzelf als een zoete inval voor ‘denim lovers’. Een ontmoetingsplaats waar je ervaringen kunt uitwisselen, maar ook kunt genieten van het vierkante ‘signature bread’ van The Bakery. Men kan er terecht voor versgebakken koeken en broden, speciaalbieren en natuurlijk voor merken als Denham, Replay, Nudie Jeans en Diesel.

Inspirerende verhalen. Hoe tegenstrijdig is het om vervolgens te lezen dat het aantal bakkers, slagers, slijterijen en groenteboeren de afgelopen twee jaar juist met zeshonderd is gedaald. Uiteraard wordt de recessie als oorzaak genoemd; de vlucht van de shopper van de dure speciaalzaak naar de goedkope supermarkt.

Houdbaarheidsdatum
Wat zou ik blij zijn als we eens ophouden met terugkijken! Natuurlijk heeft de recessie een impact gehad op het shoppergedrag, maar na zeven jaar weten we inmiddels dat de recessie niet meer dan een grote correctie is geweest. Een correctie op onze wereld zoals we die kenden en die al lang over zijn houdbaarheidsdatum was.

Het aantal winkels zal de komende vijf jaar nog met 20 procent afnemen. Alleen ondernemers die keuzen durven maken, gericht het welzijn van hun doelgroepshopper weten te verbeteren en kwaliTIJD bieden zullen overleven. Dit betekent rigoureuze keuzen maken, een no compromise invulling om het hart en de portemonnee van de shopper te winnen.

Of Praxis en Only for Men hieraan voldoen, weet ik niet. Dat moet het komende jaar uitwijzen. Want nu begint het pas. Gezien de onstuimige technologische ontwikkelingen en de snelle verandering van shoppergedrag en consumentenwensen zullen ze het concept real time moeten blijven aanpassen wil men relevant blijven.

Urgentie
Binnen food lijkt de urgentie om zich aan te passen aan 2015 allemaal voorbij te gaan. De deskundigen zijn het er nog niet over eens wat de impact is van de shopping shift. Dirk kijkt naar Jumbo, Jumbo kijkt naar AH en vice versa. Misschien hebben ze wel gelijk, maar toch zegt mij iets dat ook de foodwereld pas wakker wordt nadat er iets rigoureus is gebeurd zoals het omvallen van een (grote) retailer.

Maar dan is het te laat. De shopper is dan allang vertrokken en wat rest is een second best scenario in een nieuw ontstane markt. Kortom, ik hoop binnenkort een groot aantal inspirerende winkels te mogen bezoeken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: