www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Low-end retailing: zegen voor de shopper, zorg voor de branche

In Levensmiddelenkrant on 19/02/2015 at 19:38

ZEVENBERGEN – De term low- end retailing duikt de afgelopen zes jaar regelmatig op. Volgens het online woordenboek staat low-end voor ‘de goedkoopste binnen de branche, gericht op lage inkomens’.

LMK07-2015_19-p15Low-end retailing komt voor in alle branches. Vanwege de toegenomen branchevervaging kun je zeggen dat low-end retailing impact heeft op alles. En ook de shopper denkt in steeds mindere mate in branches. Zodra je low-end retailing ter sprake brengt, zie je de gezichten van veel retailers en leveranciers al snel betrekken. De meeste bedrijven hebben nog niet echt een antwoord op de vraag óf en hóe ze om moeten gaan met dit fenomeen. En dat is opmerkelijk, want de shopper heeft de weg naar de low-end retailers allang gevonden. Kijken we alleen al naar Action, dan zit deze keten wat marktpenetratie betreft al nagenoeg op het niveau van Aldi. Kortom, ook hier loopt de shopper voorop en struikelt ‘de branche’ over haar eigen traditionele denkwijze en businessmodellen en weet niet hoe te reageren.

Kick
Praat je echter met shoppers over low-end retailing (ze weten overigens niet wat dit betekent), dan zie je een lach op de gezichten verschijnen. Natuurlijk, de prijs is belangrijk, maar de shopper kijkt verder dan alleen de prijs. Het assortiment, de wekelijkse verrassing, de ‘kick’ dat je een goed product voor ‘weinig’ hebt kunnen kopen. Ook het zeer vriendelijke en behulpzame personeel van met name de kleinere low-end retailers (met uitzondering van Action) telt mee en dat is toch een zeer bijzonder gegeven.

Balans
Daar waar bij de meeste grootgrutters het personeel als noodzakelijk kwaad wordt gezien, als een kostenpost, zien we juist bij de low-end retailers dat zij personeel zeer belangrijk vinden. Het zijn mensen die de buurt kennen, hulpvaardig zijn, weten wat het is om met €5,80 per dag voor eten rond te moeten komen voor de familie (net zoals 2.500.000 andere Nederlanders). Je ziet hier een gezonde balans tussen jong en oud, met alle positieve gevolgen van dien.

De meeste low-end retailers rapporteren omzetstijgingen en groeiende klantenkringen. Maar kijk ook eens naar de Engagement Ratio (IPM) van deze ondernemers. Individueel zijn ze misschien nog niet groot, maar relatief gezien doen ze het (al) beter dan de gevestigde orde. Tel dit op bij de ondernemersgeest die hier nog welig tiert, de verdere groei van de ‘slimme shopper’ en nagenoeg apathische houding van de gevestigde orde en ik voorspel dat het retaillandschap verder op zijn kop komt te staan. O ja, Ali Baba, Amazon en ShopWings heb ik nog even buiten beschouwing gelaten.

3-momenten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: