www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Vol verwachting klopt ons hart?

In Careality on 09/12/2014 at 18:32

Voor veel ondernemers breken de belangrijkste maanden van het jaar aan, misschien wel nog belangrijker dan ooit! Hoe ‘zwart’ worden mijn cijfers dit jaar? Je ziet al op de winkelvloer de gebruikelijke schermutselingen. Stellingen worden verschoven om plaats te maken voor wat extra displays, nieuw assortiment wordt beetje bij beetje toegevoegd en gesprekken met etaleurs over wat en hoe er geëtaleerd moet worden.

Terwijl u hiermee druk bezig bent, wordt uw winkel ondertussen bezocht door uw klanten. Klanten of shoppers die nog niet bewust bezig zijn met de komende feestdagen. Ja, misschien wel met de Zwarte Piet- discussie maar nog niet met de exacte invulling van deze dagen. Vanaf eind juli, begin augustus, liggen de pepernoten in het schap. Winter(sport) kleding wordt in de etalage gezet en de tuincentra beginnen met de opbouw van hun kerstwerelden… en dat terwijl de mensen nog aan het na sudderen zijn van hun zomervakantie en op het terrasje genieten van de zon. Nu sprak ik enkele ondernemers die twijfelden aan het effect van al deze vroege inspanningen. Of in hun bewoordingen te blijven:“Wat een onzin, veel te vroeg!”

Wat is uw verhaal?
Misschien gaat het deze ondernemers/retailers niet zozeer om de omzet in deze periode – hoewel deze best al interessant kan zijn. Het gaat deze ondernemers misschien meer om zichzelf alvast te positioneren, om een plekje tussen de oren te verwerven van de shoppers op het moment dat deze wel bewust aan de feestdagen gaat denken. Ik bezocht recent een tuincentrum en werd geconfronteerd met een zeer leuke, uitgebreide en verrassende Kerstwereld. Natuurlijk liep ik hier nu aan voorbij. Maar onbewust neem ik het wel in mij op! Binnenkort komt de onvermijdelijke vraag dat we maar eens nieuwe kerstartikelen moeten gaan kopen. Ik weet zeker dat ik dan naar hetzelfde tuincentrum ga. Want ik weet tenslotte al dat men een mooie Kerstwereld heeft. Deze zekerheid vermindert mijn risico van teleurstelling en tijdverspilling (zoals besproken in eerdere columns).

Terug naar de invulling van uw feestdagen. Wat is uw verhaal? Wat is uw belofte? Waarin onderscheidt u zich? Welke zekerheid gaat u mij geven als shopper dat een bezoek aan uw winkel geen verspilling is in deze drukke periode? U weet dat uw klanten meer dan ooit worden gebombardeerd met folders, TV-reclames, banners, dm-campagnes, etc. U weet dat zij 24/7 én overal hun producten kunnen gaan kopen, dus in welke mate bent u ‘top-of-mind’?

Indruk maken
Gaat u wachten tot eind november of gaat u al eerder gebruik maken van de tot u beschikbaar gestelde zendtijd? Uiteraard beschikt u over accuratere cijfers over uw klanten, maar gemiddeld wordt de drogist 15 keer per jaar bezocht. Dus vanaf oktober heeft u drie bezoeken de mogelijkheid om uw verhaal multi-zintuigelijk en zeer gericht onder de aandacht te brengen. Tijdens deze drie bezoeken kunt u een ‘voorkeurs’ plekje gaan verwerven tussen de oren van uw klanten. Ga vanaf september/oktober bouwen aan uw propositie. Attendeer uw klanten gericht op wat gaat komen. Maak gebruik van uw test-/klantenpanel (ik neem aan dat u dit heeft) om bijvoorbeeld uw feestdagenassortiment fine te tunen. Klanten houden van meedenken! En als u bijvoorbeeld beauty avonden organiseert, laat dan alvast de mensen kennismaken met uw feestdagen producten/verpakkingen. Op uw website besteedt u ook aandacht aan de feestdagen.

Bij voorkeur wel met iets waarmee u uw klanten verrast, iets unieks, want dat is waar de shopper naar op zoek is. Dit kan zijn in de vorm van een uniek assortiment, een unieke actie of serviceverlening. Vorig jaar zag ik bij een ondernemer een actie waarbij je een Sinterklaas of Kerstman aan huis kreeg (bij inlevering van een spaarkaart en/of aankoop van bepaalde producten). Dat maakt meer indruk dan de zoveelste prijskorting op een luchtje.

Besef dat het de komende periode erg lastig wordt om op te vallen tenzij u of extreem uniek bent in uw aanbod en service, of extreem veel budget heeft om hier bovenuit te schreeuwen. Mocht u hieraan twijfelen dan zou ik u adviseren om uw huidige klant zo snel mogelijk GRATIS uw verhaal over de feestdagen te vertellen.

En let op… sprookjes bestaan niet, dus maak het wel waar!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: