www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Geen vvo, maar spo!

In Levensmiddelenkrant on 04/12/2014 at 19:04

ZEVENBERGEN – Het lijkt erop dat de ontwikkelingen in ons huidige leven in een stroomversnelling zijn geraakt. Niets staat meer vast, gisteren komt nooit meer terug en morgen is onzeker.

De technologie, de shopper en de retailwereld maken dat u eigenlijk iedere dag weer moet kijken of u uw beleid moet aanpassen. Zo was u eerder nog blij met een verrassende non-food discounter als buurman; nu blijkt deze inmiddels een belangrijke levensmiddelenverkoper te zijn. Tja… die goeie ouwe tijd van ’s ochtends de deur open zetten en de kassa die daarna blijft rinkelen komt nooit meer terug. De veeleisende digitale, sociale, multi-channel ingestelde individuele shopper gaat het u nog lastig maken… Of toch niet?

AfbeeldingLaten we ons niet te snel gek maken door allerlei goeroes die er gewin bij hebben om een nieuwe shoppertrend te koppelen aan een of andere oplossing waar ze toevallig een zakelijk belang in hebben? Natuurlijk zijn sommige shopper- en consumententrends onmiskenbaar en zult u hier als ondernemer op moeten anticiperen. Maar is het ook niet zo dat iedere trend een tegentrend kent?

Een voorbeeld: dat u als ondernemer ‘iets’ met de mobiele telefoon en de digitale wereld moet doen om uw fysieke winkel rendabeler te maken of te houden, moge duidelijk zijn. Maar wat ik dan vaak in het verlengde hoor, is dat de opkomst van de digitale wereld (zoals online shoppen) het einde zou betekenen van de winkelstraat. En dat is iets te kort door de bocht. Factoren als vergrijzing en verstedelijking spelen een voorname rol waarom er in de toekomst minder winkels zullen zijn; hier kunt u niets aan veranderen. Wat u wel zelf in de hand heeft is uw eigen winkel. U heeft 700, 1500 of nog meer meters aan verkoopvloeroppervlakte om de shopper aan u te binden. Benader dit vvo voortaan als spo, oftewel shopperplezieroppervlakte. Want de meeste klanten vinden shoppen in principe leuk, het wordt een steeds socialere activiteit in een samenleving die de komende jaren nog verder zal vereenzamen. Zie de meters die u tot uw beschikking heeft niet als doel, maar als middel om de shopper te behagen. Zie de shopper als doel en de meters gaan vanzelf renderen!

Trend en tegentrend
De mobiele telefoon zit als een navelstreng verbonden aan mensen; tegelijkertijd wordt dat als asociaal gezien. Restaurants waar je je telefoon moet inleveren zijn in opkomst. Er worden feesten georganiseerd waar je weer ouderwets met elkaar gaat chillen (praten). Naast alle geneugten die de technologie ons brengt blijkt dat we het toch ook erg fijn vinden om ons ‘mens’ te voelen: oogcontact te maken, te praten, te luisteren naar stemmen, te huilen en te lachen. En laat u nu net veel ruimte ter beschikking hebben om het nuttige met het aangename te verenigen.

3-momenten-van-de-waarheid

Maak van shoppen weer een menselijke gebeurtenis! Ik mocht deze week onderzoek uitvoeren op de winkelvloer. Alleen al het maken van een praatje en bijvoorbeeld het oprapen en teruggeven van een muntstuk deed de mensen goed. Mijn advies: investeer in goed personeel in antwoord op alle ontwikkelingen. Niet voor niets bleek uit recent onderzoek dat personeel hét verschil gaat maken voor de (fysieke) winkel.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: