www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Loyaliteit senior groeit bij sfeer en contact

In Levensmiddelenkrant on 06/11/2014 at 18:41

AMSTELVEEN – Nederland vergrijst in snel tempo. In de komende tien jaar groeit het aantal 65-plussers in ons land met 25 procent. Voor sommige sectoren is dit een schrikbeeld, maar voor retail en horeca biedt deze demografische ontwikkeling zeker kansen. Samen met ShopperDoctor Art Frickus nam Levensmiddelenkrant een kijkje in het Stadshart van Amstelveen.

Het winkelcentrum van Amstelveen kenmerkt zich door een grote variëteit aan winkels. Gelegen vlak naast de snelweg A9 heeft het Stadshart een sterke regiofunctie. Daarnaast huisvest de voorstad van Amsterdam huishoudens – waaronder relatief veel expats – met een goed gevulde portemonnee. Geen wonder dat de Bijenkorf zijn filiaal hier wel handhaaft en dat marktkooplieden en winkeliers sommige signing in het Japans vertalen. In de hal van het winkelcentrum zijn alle grote koffieconcurrenten te vinden. Voor het HEMA-restaurant moet je de roltrap op, maar daar buiten staan de terrassen van Starbucks en DE Café vijftig meter uit elkaar. Tijdens ons bezoek op een zomerse vrijdagmiddag waren de gasten – vooral senioren – op het goed gevulde terras nog onwetend over de aanstaande sluiting van de DE Cafés.

StarbucksGrote bekers
Art Frickus kan wel verklaren waarom de Amerikaanse formule minder populair is bij ouderen. “Douwe Egberts is een absoluut Hollands merk, een imago dat ouderen aanspreekt. Starbucks staat vooral bekend om de grote bekers koffie, iets waar de oudere doelgroep niet voor gaat. Bovendien heeft een grotere groep ouderen minder te besteden en Starbucks is over het algemeen toch duurder dan DE. Verder zie ik een leesmap, bloemetjes op tafel een assortiment gebakjes, allemaal elementen die ouderen aanspreken. Grappig is dat dezelfde behoefte koffie op vijftig meter afstand van elkaar totaal anders wordt ingevuld.” Door het tijdstip wordt de warenmarkt buiten het winkelcentrum vooral bevolkt door moeders met kinderen en senioren. We benaderen enkele ouderen met de vraag waarom ze op de markt kopen. “Omdat ze hier soorten kaas hebben die ze niet in de winkel verkopen. We proberen veel uit, maar toch vinden we de kaas van de markt vaak lekkerder. Soms kom ik bij de Lidl maar het haalt het niet bij de markt. Ook is hier het persoonlijke contact beter. De verkopers laten het assortiment aan je zien en proeven en zijn behulpzamer. Als je kaas koopt om mee te nemen op vakantie, sealen ze het zelfs voor je in”, aldus een vrouw na een gesprekje met de kaasboer.

MarktStatusverhaal
Volgens Art Frickus willen oudere consumenten soms niet toegeven dat ze naar een discounter gaan. “In een oudere doelgroep is het gaan naar Albert Heijn of Lidl nog een beetje een statusverhaal. Daarbij komt dat boodschappen doen voor veel senioren een uitje is. De entourage, het contact met verkopers en de aankleding van locaties is dus veel belangrijker dan voor een jongere doelgroep.” Bij de Albert Heijn in ’t Stadshart is juist om de reden een gezellige leestafel neergezet. Hier komen veel ouderen en alleenstaanden samen om een kopje koffie te drinken of elkaar te ontmoeten. Mevrouw Bruinslot zit op een bankje even verderop naast de koffiemachine. “Het feit dat je even rustig kunt gaan zitten is erg prettig in deze AH. Er staan bankjes op het kopschap. Verder vind ik als oudere een goede parkeergelegenheid belangrijk. Voor de garage heb ik een speciaal pasje waarmee ik zonder gedoe naar binnen en naar buiten kan.”

Fotos-1

Fotos-2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: