www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Iedereen is zoekende

In Careality on 16/10/2014 at 17:11

Omdat de winkelvloer mijn werkterrein is, mag ik wekelijks met ondernemers praten. Mijn bezoeken beperken zich niet alleen tot de drogisterijbranche. Van elektronica en kledingzaken tot benzineshop, van speciaalzaak tot supermarkt… elk bezoek geeft mij meer inzicht in wat er speelt onder ondernemers en uiteraard wat er speelt onder shoppers.

Als je mij vraagt wat het meest kenmerkende is aan al deze bezoeken kan ik maar één ding antwoorden: IEDEREEN IS ZOEKENDE! Zowel de ondernemer als de shopper.

De derde revolutie
De 3de retailrevolutie staat nog in de kinderschoenen. Sterker nog, te veel ondernemers leven en handelen nog naar de 2de retailrevolutie en proberen krampachtig klanten te kopen met prijs (dat heeft dus niets met klantenbinding te maken). Ook shoppers moeten nog wennen aan hun macht en mogelijkheden. De technologische ontwikkeling en versmelting van on- en offline gaan zo snel dat zelfs zij moeite hebben om optimaal gebruik te maken van alle nieuwe mogelijkheden en gemakken. Maar gelukkig groeit het besef dat het ‘oude model’ van de 5 P’s niet meer werkt en dat de fysieke winkel geen vanzelfsprekendheid meer is in ‘het pad naar aankoop’. We zien steeds meer initiatieven komen die aansluiting zoeken op het nieuwe shoppen. De één wat succesvoller dan de ander waarbij (mobiel) digitaal een belangrijke rol speelt.

Klanten behouden
Het is een ware zoektocht om te achterhalen wat momenteel wel en niet werkt om de gunst en portemonnee van de shopper te winnen. Als alle publicaties kloppen, blijkt dat tot op heden nog géén enkele webshop onderaan de streep winstgevend is. We weten ook dat de winstgevendheid van de fysieke verkoopoppervlakte ‘op zijn minst’ onder druk staat. Dit samen met het feit dat de shopper toch niet doet wat hij zegt, maakt dat we momenteel in een geweldige tijd leven, namelijk van innoveren en DOEN!

Als (zelfstandige) ondernemer kunt u niet anders dan hier volop mee bezig zijn. Tenzij u volgende week met pensioen gaat en de winkel reeds verkocht heeft bent u op basis van wat relevant is voor uw verzorgingsgebied en doelgroep shopper zich aan het ontwikkelen van winkelier tot een omni channel retailer. Niet zozeer met als primaire doel om nieuwe klanten te werven, maar om ze in eerste instantie te behouden! Dit alles vergt nieuwe expertise die de meeste ondernemers nog niet in huis hebben. Mocht u aangesloten zijn bij een formule dan brengt dat zowel voordelen als nadelen met zich mee. Enerzijds wordt er veel voor u uit handen genomen, maar anderzijds heeft u geen controle over hetgeen er ontwikkeld wordt en is het maar de vraag in hoeverre dit aansluit op uw verzorgingsgebied en doelgroep of shopper.

Sky is the limit
Mocht u wel de vrijheid hebben, dan is de SKY de limit….en toch ook weer niet. Ik merk dat deze ondernemers te veel tegelijkertijd willen ontwikkelen ( = niet 100%) , of te veel op buikgevoel handelen (=minder relevant) of iets doen omdat iedereen het doet (bijvoorbeeld een Facebook-pagina ontwikkelen, webshop openen, etc). Aan deze ondernemers wil ik twee vrijblijvende adviezen geven. Ten eerste om goed om zich heen te kijken en te luisteren waar de kansen liggen alvorens ook maar iets te ondernemen (uiteraard shopper- en doelgroepgericht). En ten tweede om Out of the Box te denken. Doet u dat niet, dan vrees ik dat u zowel veel geld verliest alsmede het contact met uw shopper ….wat hij of zij denkt en handelt allang niet meer binnen de traditionele lijntjes.

Veel innovatie plezier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: