www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Wat kunnen we leren van Zuid-Koreaanse retailers?

In Careality on 23/09/2014 at 17:18

Art Frickus reisde onlangs af naar ‘trending’ Zuid-Korea om daar innovatieve retailconcepten te bestuderen. De shopperdoctor ondervond dat de fysieke winkel bij lange na niet ten dode is opschreven, zoals geleerden doen geloven. Als je maar duidelijke keuzes maakt en je winkelconcept aan de doelgroep aanpast.

Zuid-Korea is in veertig jaar van een ontwikkelingsland uitgegroeid tot een innovatieve economische grootmacht. Mede door een actieve overheid die innovaties als één van de groeipilaren ziet voor de economie loopt het land inmiddels op vele terreinen voor op Europa. Niet alleen in technologie, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van huidverzorging. Hierdoor wordt de shopper verwend met de nieuwste producten en oplossingen. Ondanks dat de Smartphone als verkoopkanaal veel meer is ingeburgerd dan in Nederland (20 procent van Millennials shopt via de mobiel) kun je in de winkelstraat over de hoofden lopen. Dat heeft een oorzaak.

Afbeelding-1 Optimale tevredenheid
Terwijl Europeese retailers met name op prijs en kostenefficiency hun businessmodel intact proberen te houden, zien we in Zuid-Korea een heel ander beeld. Natuurlijk speelt logistiek een belangrijke rol, maar het grote verschil is dat de winkelformules en de hele beleving rond het shoppen volledig zijn aangepast aan wat de shopper wil. Van een winkelinrichting die een bepaalde levensstijl vertegenwoordigt tot openingstijden (veelal van 07.00 tot 22.00… of later), alles staat in het teken van een optimale klanttevredenheid.

Alles afgestemdAfbeelding-2
Zeker in drogmetica zien we dat men vanuit lifestyle (of doelgroep) denkt. Je kunt aan de buitenkant al zien of jij al dan niet thuishoort bij de doelgroep, net als bij kledingwinkels. Binnen is alles afgestemd op de gekozen doelgroep, van verpakking en personeel tot muziek en geur. Winkelen is hier dan ook een feest! De winkels zien er verzorgd uit, hoe de producten uitgestald staan is een verademing en als je dan ook nog perfect wordt geholpen… wie kan daar weerstand tegen bieden?

Wie inspiratie wil opdoen, gaat naar steden als London, Barcelona en Hamburg, wie echte trends en innovaties wilt zien gaat naar Azië, bijvoorbeeld naar Seoul… ook in Nederland zit de shopper met smart te wachten op dit soort innovaties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: