www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Koreaanse shopper veel bewuster van gezondheid

In Levensmiddelenkrant on 16/09/2014 at 17:25

SEOUL – Het Aziatische voedingspatroon gold lange tijd als zeer gezond. Onder invloed van westerse voedseltrends nemen echter ook daar welvaartziektes als obesitas snel toe. Desondanks zijn Zuid-Koreaanse kopers erg bewust met de gezondheidsaspecten van voeding bezig; retailers en fabrikanten spelen daar zeer actief op in.

Ondanks dat de helft van de volwassen Nederlanders te zwaar is, staat gezondheid hier bij shoppers pas op de vijfde plek na aspecten als smaak, kwaliteit, prijspeil en aanbiedingen. Hoe anders ligt dit in een land als Zuid-Korea. Gezondheid staat daar bij de voedselkeuze veel hoger op het prioriteitenlijstje. Het klassieke menu van veel vette vis, groenten en kruiden zorgt ervoor dat bijvoorbeeld obesitas daar veel minder voorkomt. Gezonde voeding is ze met de paplepel ingegoten. Zuid-Koreanen zijn daarom van oudsher veel meer geïnteresseerd in de gezondheidseffecten van bepaalde voeding. In supermarkten en bij foodserviceformules zien we dus veel aandacht voor kruiden, planten, zaden en vruchten die een goede ondersteuning geven bij het voorkomen of tegengaan van ziektes of kwalen.

Bloemkool
Een van de eerste dingen die een westerse shopper in een Koreaanse supermarkt zou opvallen is het grote aanbod van azijn. De onderstaande foto toont het schap bij E-mart, met 140 vestigingen een van de grootse discountketens van het land. Azijn is daar tevens een drank, waaraan allerlei heilzame werkingen worden toegeschreven. Ook sojabonen en -melk staan er in hoeveelheden gepresenteerd die bij ons worden toebedeeld aan categorieën als vruchtendranken en speciaalbieren. Op productniveau zie je er opvallende chipsvarianten op basis van spinazie en bloemkool. En Koreanen gebruiken het liefst geen suiker in de koffie, maar schenken er siroop in. Ook daar staan de schappen mee vol. Een merknaam als Dr. Nuts verwijst naar de heilzame werking van noten. In hoeverre sommige van deze gezondheidsclaims bij ons langs de EU-waakhond komen, kun je je afvragen. Het feit blijft dat gezondheid hier erg veel aandacht krijgt en dat het retailers en fabrikanten volop groeikansen biedt.

Koreaanse shopper veel bewuster van gezondheid

 

Smetteloos
De gezondheidstrend – mag ik van een manier spreken? – gaat ver in Zuid-Korea. Niet alleen moeten versproducten kakelvers zijn en degelijk verpakt, ook de hygiëne in de winkels staat op een zeer hoog niveau. Ze zien er smetteloos uit, wat wordt benadrukt door de signing van de Hyundai Food Market in een van de voorname warenhuizen van Seoul. Deze geeft aan dat de winkelwagentjes (foto hierboven) vrij zijn van bacteriën en virussen. Knoflook Koreanen zijn ook gek op gezonde toevoegingen. De Amerikaanse formule Smoothie King speelt daar handig op in. De foto toont de verschillende ‘dopes’ die je daar kan laten toevoegen, onder meer voor sterkere spieren, tegen een kater, voor een energieboost of een mooiere huid. Een andere opvallende representant van de Koreaanse focus op gezonde ingrediënten is het Italiaanse restaurant Mad for Garlic. Zestien vestigingen telt deze keten, waar alles draait om de heilzame werking van knoflook. Maar ja, die lucht…. De koks pretenderen echter een kookmethode te hanteren die de vervelende geur van knoflook wegneemt. Met de Koreaanse twist die ze aan gerechten geven, veroveren ze steeds meer naar gezondheid hunkerende Koreanen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: